tirsdag den 17. september 2019

Gæsteblogger #20: Jeg læser fordi......Rikke Simonsen

(Copyright Rikke Simonsen)

Tak fordi jeg måtte få lov til at gæsteblogge hos dig! Jeg har fået frie tøjler i forhold til, hvorfor jeg læser, og det vil jeg gerne fortælle mere om, men først vil jeg lige fortælle lidt kort om mig selv. Mit navn er Rikke, jeg er 26 år gammel, bosat i Odense og har bloggen ”Flyv med mig”. Jeg har altid kunne lide at læse, og har også læst en del som barn, men det stak for alvorligt helt af i slutningen af mine teenageår, hvor jeg slugte flere bøger om året end nogensinde før.

Jeg læser, fordi det er som at drømme med åbne øjne. Lige siden jeg var lille, så har jeg læst for eskapismens skyld. Det hele startede ud med alternative verdener, hvor trolddomsskoler som Hogwarts eksisterede, eller hvor man besad den ene eller anden form for magiske evner. Jo ældre jeg blev, jo mere nysgerrig blev jeg på socialrealismen, særligt i form af ungdomsbøger (eller Young-Adult om man vil). Jeg læste dog stadig bøger i form af fantasy og dystopi, men langsomt åbnede jeg mere op for andre genrer. Da jeg begyndte på Litteraturvidenskab væltede jeg rundt i de klassiske værker, samtidig med at jeg krydrede dem med kærlighedsromaner i den nye genre New-Adult…

Så uanset hvilken bog jeg læser, eller hvilken genre den pågivende bog tilhører, så læser jeg, fordi det føles som at drømme. Jeg får lov til at blive klogere på andres liv, andre kulturer og andre universer end mit eget, samtidig med at jeg kan sidde hjemme i sofaen, være på farten i toget, eller læse et par sider ingen sengetid. Læsning er min egen indre film, der sætter gang i min fantasi, og jeg elsker hvor meget man kan lære om verden igennem litteraturen.

Tusind tak til Rikke for, at have lyst til, at lege med. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar