søndag den 9. december 2018

Os mod jer af Fredrik Backman

                                                               (Copyright Sascha Jensen/livet i dukkehuset) 

*Reklame*
Eksemplar fra Peoples Press - Roman - Udgivet 2018 - Serie: Bjørneby #2 -  ★★★★/6



Hvordan kommer en by videre fra det der er sket? Hvordan kommer en familie videre efter, at datteren er blevet voldtaget? Hvordan kommer en anden familie videre efter at sønnen er dømt for voldtægten? - Bjørneby er ramt og de er ramt hårdt!



"Os mod jer er den anden roman i portrættet af en lille by med store drømme. En fortælling om dræbende menneskelige relationer, loyalitet, venskab og en kærlighed, der overvinder alt. Eller det meste."  

I Bjørneby tager folket væk lige så hurtigt som jobbene forsvinder, men nogen bliver tilbage, det er dem, der vil kæmpe for byens stolthed nemlig deres Ishockeyhold. Men klubben er ved, at gå konkurs og der må andre metoder til og en fremmende kommer til. En af holdets spiller bærer på en hemmelighed om sig selv og da den kommer frem i lyset må byens indbyggere tage stilling til hvilken slags mennesker de er og gerne vil være fremover. 

                                                               (Copyright Sascha Jensen/livet i dukkehuset) 

"Os mod jer" er anden del i serien om Bjørneby og har du ikke læst første bind, som jeg har anmeldt her, så gør dig selv den tjeneste af læse den først. Jeg vil mene, at du intet får ud af fortællingen og persongalleriet i "Os mod jer" uden forhistorien. 

Det er ingen hemmelighed, at jeg er vild med Fredrik Backman og hans forfatterskab (lige bortset fra "Min mormor hilser og siger undskyld") og med "Os mod jer" er det ingen undtagelse, dog levende den ikke helt op til mine forventninger, men jeg er på ingen måde skuffet, for Backman's skrivestil og fortællerevne er jeg virkelig imponeret over. Til trods for, at han skriver om seriøse emner i denne serie, formår han, at få den kendte Backman's-humor indover. 

Romanen er ikke blot en historie om ishockey, selvom det er omdrejningspunktet, det er også en fortælling om venskaber, kærlighed, ægteskaber, sammenhold, fordomme, vold, løgne og identitet, der er godt blandet sammen til en skønherlig fortælling. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar