tirsdag den 25. oktober 2016

Dewey's read-a-thon Oktober 2016: Bøgerne #3

                                                                           (Copyright Sascha Jensen/Livet i dukkehuset)

I weekend deltog jeg i efterårs read-a-thon og i dette sidste indlæg fra den begivenhed vil jeg fortælle om de bøger jeg nåede at læse.

Anne fra Grønnebakken af L.M. Montgomery 4/5 stjerner

Anne er en forældreløs pige på 11 år, som ankommer til Grønnebakken ved en fejl, for søskendeparret, der bor på gården havde sendt bud efter en dreng. Hvor om alting er og hvor fejlen ligger beslutter de sig for, at beholde Anne.
Anne er en kvik pige, der dog lever i en fantasiverden, og ret tit kommer tosset af sted med hendes ideer, men søskendeparret og flere af beboerne i Avonlea kommer til at holde af Anne.
Vi følger Anne og hendes liv gennem fem år, og det er fem år på godt og ondt.

"Anne fra Grønnebakken" er en vidunderlig og fantastisk fortælling og som læser kommer du også til at holde af den skønne Anne.

Mand og kat af Nils Uddenberg 4/5 stjerner

"Mand og kat" handler om hvordan Mis havde bestemt sig for at dukke op hos Nils og hans kone, Mis var meget besluttet på, at her ville den bo. Nils var dog ikke helt let at overbevise for han har aldrig været dyremenneske, men om ikke andet ender han med at overgive sig.
Der er simpelthen så mange skønne fortællinger i denne bog, at jeg som katteejer, genkender rigtigt meget af det i min egen kat og de situationer vi nogen gange står i.

Det er en skønherlig fortælling, som alle der elsker katte, burde læse.

Det hun glemte af Liane Moriarty 3/4 stjerner

Alice falder til træning og slår hovedet ret voldsomt, så voldsomt, at da hun kommer til bevidsthed kan huske de sidst ti år af sit liv. Alice er tilbage i 1999, 29 år og venter sit første barn. Men sådan hænger det ikke rigtig sammen. Alice er 39, mor til tre børn og er midt i slem skilsmisse hvor hende og Nick kæmper om forældremyndigheden over børnene.

Jeg havde glædet mig rigtigt meget til denne bog, da jeg er vild med forfatteren og hendes tre andre bøger, men desværre skuffende den mig, og jeg blev aldrig fanget sådan for alvor.

Den store Gatsby af F. Scott Fitzgerald 4/5 stjerner

Bogen handler om Jay, en fattig smugler, der har trods alle odds, er blevet rig og har fået succes i livet. Han kæmper for at genvinde sin ungdomselskede Daisy tilbage. Hun har dog giftes sig med en anden. Så mon det lykkedes for ham?

Jeg så filmen for nogen år siden, og vidste bare at jeg var nød til, at jeg måtte læse bogen også. Og det er bedre end filmen og jeg forstår historien meget bedre nu.




2 kommentarer:

  1. Så fantastiske bøger! Jeg elskede også 'Mand og kat' – den er virkelig finurlig og sød :)

    SvarSlet