søndag den 23. august 2015

Brudeskibet af Jojo Moyes

                                                                       (Copyright Sascha Jensen/Livet i dukkehuset)

Brudeskibet - Jojo Moyes - Cicero - 4/5 stjerner

Bagsidetekst:

Året er 1946. Anden verdenskriger forbi, og overalt på jorden krydser unger kvinder oceanerne for at slutte sig til de mænd, de efter kun få ugers bekendtskab sig med under krigen. I Sydney  går over seks hunderede krigsbrude om bord på hangarskibet Victoria for at sejle til et nyt liv i England, hvor deres ægtemænd forhåbentlig venter dem. Blandt dem er fire meget forskellige kvinder, Margaret, Avice, Jean og Frances, der skal dele en lillebitte kahyt på rejsen.

Længe før skibet lægger fra land, har kaptajnen dog nervøse trækninger, for om bord er også en besætning på over tusind unge mænd -  hans skib er med andre ord ladet med hormoner, og meget kan gå galt på den seks uger lange sørejse.

Handling:

Fire meget forskellige kvinder med hver deres baggrund, historie og hemmeligheder står om bord på skibet Victoria for at tage til England. Fælles for kvinderene er at de alle har giftet sig under anden verdenskrig med en engelsk soldat.

Margaret er gravid, og efterlader sin far og brødre, dog får hun smuglede sin hund med ombord. Hun er rapkæftede og lidt af en mand, så hun løser hurtigt de konflikter der kan opstå.

Avice, er den pæne pige og rige pige, som er snotforkælede og ikke finder sig i hvad som helst. hun ligger heller ikke skjul på hvis der er nogen hun ikke lide.

Jean, er kun 16 år og en ret vild pige, der mangler forståelse for et par ting eller to i livet.

Frances, er sygeplejerske og besidder en masse empati, hun har været i gennem en masse ubehagelige ting i sit liv, men hun er en fighter.

Til trods for deres forskelligheder bliver der alligevel bundet et bånd mellem de fire kvinder og de kommer til at hjælpe hinanden mere end en gang for at kunne overleve de 6 uger på havet.

Min mening:

Jeg havde ikke de store forventninger til denne bog, da jeg regnede med at den ville være i stil med "Hvalernes sang", som jeg ikke havde det så godt med. Men jeg må sige at jeg er blevet positivt overraskede og var vild med denne.

Fortællingen hænger sammen fra start til slut. Bogen er velskrevet. Jojo Moyes viser endnu en gang hvorfor hun er den "store" forfatter hun nu en gang er. (i hvert fald i min optik).



(ligger også på www.bogrummetwp.dk hvor jeg skriver som saspigen)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar