torsdag den 7. maj 2015

Øen af Victoria Hislop

                                                                (Copyright Sascha Jensen/Livet i dukkehuset)

Øen - Victoria Hislop - Bazar - 5/5 stjerner

En roman fuldt med familie-hemmeligheder, kærlighed og drama. I love it!

25-årige Alexis mor Sophia har aldrig ville tale om hendes familie-historie, Alexis, der bor i London står over for en rejse til Kreta, som er Sophias fødeø, og er for alvor blevet nysgerrig på hvad det er som Sophia skjuler for hende. Aften inden afrejse tager hun en snak med sin mor, som indvier i at give hende et brev med til en ven af hendes familie i Plaka, en dame som kan fortælle stort set alt det som Sophia ikke selv vil fortælle.

Alexis rejser til Kreta og ankommer til Plaka for at møde denne kvinde. Da hun kommer dertil opdager hun at et stenkast fra landsbyen ligger Øen Spinalonga, som engang var koloni for de spedalske. Lidt efter lidt finder Alexis ud af hvordan hun selv er knyttet til den lille Ø.

Victoria Hislop skriver fantastisk og fortæller meget flot og detaljerede om Kreta, Spinalonga, om spedalskhed, grækere samtidig med at det er en helt vidunderlig historie fuldt med drama. I min optik skriver hun meget billedeligt, jeg kunne i hvert fald se mig selv befinde mig midt på Kreta flere gange. Den måde hun beskriver de ældre græske mænd på med deres tykke overskæg siddende på tervanaen og hygger sig, gjorde at jeg følte det var i går jeg selv var på ferie dernede og sad i skyggen med en kold øl og observerede de kære grækere :)

(Denne anmeldelse ligger også på bogrummet.dk hvor jeg skriver som Saspigen)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar