fredag den 6. december 2019

Søster min søster af Katrine Nørregaard

(Copyright Sascha Jensen/Livet i dukkehuset)

*Reklame*
Eksemplar fra Politikens Forlag
Udgivet 2019
Roman
★★★★

Katrine og Stine, som er tvillinger kommer til verden tre måneder for tidligt og de er enæggede. 
Katrine er født sund og rask. 
Stine er født med spastiske lammelser. 
Katrine og Stine er uadskillelig.
Forældrene er unge og ender med, at gå fra hinanden tre år efter tvillingerne blev født.

I deres barndom bor de under moderens tag med faste rammer og pendler til faderens spontane weekend ture.
Moderen har ingen kæreste.
Faderen har en kæreste, så længe det varer, for han er lidt for glad for de enarmede tyveknægte.

Da de bliver unge flytter Katrine væk for, at starte på universitet men hun har svært ved, at løsrive sig fra Stine. Katrine tænker mere på Stines fremtid end på hendes egen, for hvad skal der blive af Stine hvis Katrine ikke er der?

Med "Søster min søster" har Katrine skrevet en autofiktiv roman om, at være pårørende til en med et svært handicap. Om hvordan det er, at være den raske og have en fremtid til at være søster til en, der på ingen måde har samme fremtid. 

Bogen er fin og sober. Den er skrevet til og for Stine, det er der ingen tvivl om, for når du læser den kan du mærke Katrines kærlighed til sin søster. Katrine vil gå gennem ild og vand for Stine.

Jeg er egentlig vild med fortællingen og som socialpædagog, er det klart en bog, der giver mig en masse og jeg kan nikke genkende til meget af det gennem mit arbejde med de pårørende. Men som litteraturelsker keder jeg mig til tider og synes lidt Katrine gentager sig selv lidt for meget. Dog er jeg endt på 4 stjerner, da jeg valgte, at læse den med mine socialpædagogiske briller på. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar