søndag den 4. november 2018

Under påvirkning af Joyce Maynard

                                                        (Copyright Sascha Jensen/livet i dukkehuset) 

*Reklame*
Eksemplar fra HarperCollins - Udgivet 2018 - Roman - ★★★/6


Helen er sunket så dybt som det overhovedet kan lade sig gøre. Hendes ægteskab er ødelagt, hun har mistet forældremyndigheden over sin søn og må kun se ham under opsyn. Der ud over er hendes karriere som kunstfotograf også længere og længere på vej væk fra hende. Helen er alkoholiker dog tørlagt alkoholiker og kæmper for, at vende tilbage til livet og til, at kunne få sin søn på fuldtid igen. 



En dag møder hun parret Ava og Swift, der er magtfulde og rige. De lover, at hjælpe hende med, at få hendes søn tilbage og kan der ud over love hende guld og grønne skove. Men kan de i virkelighed nu det? Opretholder parret en facade for omverdenen? Eller er de bare virkelig gavmilde?

"Under påvirkning" er en okay fortælling, og på papiret var det lige en bog for mig. Men desværre kunne den ikke leve op til det den lovede mig, og jeg kørte død i den flere gange og synes det gik for langsomt og den var lidt for forudsigeligt af en roman med et psykologisk twist over sig. Det var meget sjældent jeg blev overrasket i løbet af min læsning. 

Når det så er sagt, så havde bogen også nogen gode facetter som, at Joyce Maynard både kan skrive og fortælle på en til tider medrivende måde. Jeg kunne godt lide, at Swift ikke var helt som jeg forestille mig, at han var, uden at sige for meget. 

Bogen handler om hvor langt man er villig til, at gå for et venskab, om kærlighed, tab og om hvad det gør ved en når du opdager, at du er blevet forrået. 

Jeg anbefaler bogen til dem af jer, der godt kan lide romaner med et psykologisk twist indover. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar