fredag den 4. august 2017

Jeg finder dig altid af Elsebeth Egholm

                                                               (Copyright Sascha Jensen/livet i dukkehuset) 
                                                                   
*Reklame*

Titel: Jeg finder dig altid
Forfatter: Elsebeth Egholm
Forlag: Politiken
Udgivet: 2017
Eksemplar fra: Forlaget
Genre: Krimi
Serie: Rina
Bedømmelse: ★★★★★★ 

Elsebeth Egholm har lagt Dicte på hylden og er påbegyndt en ny serie om hovedpersonen Rina! 

Mød Rina. Rina er læge med egen praksis, men ud over at være læge er hun også klatrere, og hendes nærmeste ved, at det er hende, som går under navnet "Private Eye", der laver street art på de høje bygninger i Århus. En af de bedste klatrere i Århus. Rina har klatret siden hun var ung, for at kompensere for en svær og hård barndom. Men også for, at kompensere  for sit handicap, Rina kan nemlig ikke genkende ansigter, det vil sige hun lider af  prosopagnosia, på dansk kaldes det ansigtsblindhed. 

En aften hvor Rina er ude og klatre på Prismet styrter en ung mand i døden fra bygningen ved siden af. Da han bliver fundet næste morgen har han et aftryk af en sko på sin ryg, hvem ønskede denne mand død og har det i virkeligheden noget med Rina alias "private eye" at gøre?

Samme nat bliver Rina overfaldet af en stor mand i sin cykelkælder. Han efterlader en kniv, som Rina gemmer i sin lejlighed. Et par dage efter kommer hun hjem til en lejlighed, som er gennemrodet og kniven er væk. Rina bliver nu klar over, at der er nogen efter hende og hun må gemme sig.

Efterforsker Helge Stanek kommer på sagen og da han konfronterer Rina med sagens omfang, ser hun sig nødsaget til at lyve. Stanek har sine helt egen grunde til, at acceptere hendes løgn. Han har nemlig brug for hende privat.

Hvem er det, som er efter Rina? Og hvordan hænger det sammen med den unge mands død?

"Jeg finder dig altid" er simpelthen en ufattelig god krimi med knald på fra første side. Forfatteren har skabt et helt nyt univers med et nyt persongalleri, der er vildt spændende, at følge. Plottet i denne bog, er ikke til, at gætte, selv om jeg prøvede ihærdigt. Det er skruet virkelig godt sammen og jeg synes det holder hele vejen igennem. 

Jeg er meget begejstret for Rina, og glæder mig til, at følge hende fremover. Personligt, er jeg glad for, at Elsebeth Egholm har sluppet Dicte og Peter, og er startet på et nyt kapital med Rina og Stanek, og jeg kan ikke vente til den næste i serien kommer. Måske forfatteren allerede er begyndt på den :)  


Ingen kommentarer:

Send en kommentar