lørdag den 15. juli 2017

JUSSI - en biografi af Jonas Langvad Nilsson

                                                        (Copyright Sascha Jensen/livet i dukkehuset)
                                                       
*Reklame*
Titel: JUSSI - en biografi 
Forfatter: Jonas Langvad Nilsson
Forlag: Politikens 
Udgivet: 2017
Eksemplar fra: Forlaget
Genre: Biografi
Serie: -
Bedømmelse: ★★★★★


Uhh, jeg synes Jussi Adler-Olsen er et virkelig spændende menneske, som jeg længe har været nysgerrig på, tænkt, at være vokset op på forskellige sindssygehospitaler og  sammentidligt være en af Danmarks bedste krimi/thrillerforfatter - med en internationalt karriere. Ham kan man da KUN være nysgerrig på. Så da jeg fik mulighed for at få finger i denne biografi greb jeg chancen med det samme. Og hvor er jeg glad for, at Jussi, sagde ja til Jonas, så han kunne skrive biografien. For den er virkelig godt skruet sammen og viser nogen sider af forfatteren, som jeg i hvert fald ikke vidste han havde. 

Når jeg siger ude omkring, at jeg læser Jussis bøger om Afd.Q og, at jeg er vild med Jussi, ser nogen underligt på mig, da de klart har et billede af, at man ikke taler højt om, at man læser krimier. Andre nikker genkendende til min anderkendelse af Jussi og hans forfatterskab. Og andre igen kan ikke forstå hvorfor jeg synes han er så fascinerede, for de har klart en forestilling om, at Jussi er krukket, tilbageholdende og arrogant. Jeg har mødt Jussi to gange, dog kun til bogsigneringer, og tro mig, den mand er alt andet end krukket. Jeg kan huske i Slagelse, hvor der var sat et vis antal timer af til denne event, og køen var lang, som i virkelig lang. Men Jussi tog sig god tid til, at snakke med hver enkelt af os og til, at tage billeder. Da et lille barn blev "væk", gav han sig tid til, at lokalisere forældrene og fik en sludder med os der stod nærmeste dette lille optrin. (Barnet var ikke væk, det havde bare fået øje på sin far).

Men nu tilbage til bogen om Jussi og sikker en. Jeg er overbevidst om, at Jonas, som har flugt Jussi i fem år, har fanget det helt rigtige billede af ham og, at der ikke er pyntet på noget. Der kommer faktisk også nogen ting frem som der har været skjult for omverdenen, så som, at Jussi flere gange har været i kræftbehandlinger. 

Det er en biografi hvor du kommer helt tæt på forfatteren, hans barndom, hans familie, hans karriere, hvordan han mødte Hanne, deres kamp med ikke, at ville have børn, men så gerne ville alligevel, men der er det muligvis for sent. Du kommer helt tæt på mennesket Jussi, og jeg er glad, for, at han har valgt, at dele så meget af sig selv. Den helt private Jussi med alle de gode historier, lad os endelig for nogen flere af dem.

Mens jeg læste bogen, blev jeg mere og mere overrasket, over hvor meget jeg ikke vidste om ham, til trods for, at jeg synes jeg nogenlunde havde styr på ham. Jeg vidste for eksempel ikke, at Jussi har været med i et fredskrops, gjorde du det??? 

Det er klart en biografi der skal læses hvis man er bare en smule nysgerrig på mennesket bag Jussi Adler-Olsen, for han er meget mere end Danmarks bedste krimiforfatter.


                                                        (Copyright Sascha Jensen/livet i dukkehuset)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar