lørdag den 24. juni 2017

Vend dig ikke om af Tove Alsterdal

                                                         (Copyright Sascha Jensen/livet i dukkehuset) 

Reklame

Vend dig ikke om - Tove Alsterdal - Forlaget Modtryk - Udgivet 2017 - Eksemplar fra forlaget 
                               ★★★★

En mand bliver dræbt og hans ekskone er mistænkt for drabet!


Beckomberga var en gang Europas største psykiatriske hospital, nu er der bygget nye eksklusive boliger og der er begyndt at flytte folk ind. En af dem er Svante Levander og hans kæreste Jannike. Svante har forladt sin kone og hendes store søn for to år siden og har efterfølgende fundet en ny. Hans ekskone Eva har svært ved, at give slip på ham og en aften følger hun efter ham. Det er også den aften han bliver dræbt og hun er nu mistænkt for mordet. Der er dog et vidne til forbrydelse, en roma, som er forsvundet. Efter Eva bliver løsladt, tager hun ud på en lang rejse for, at lede efter kvinden, som så hvad der skete, for politiet gør ikke nok.

Alt imens finder nogle drenge menneskelige skeletrester i nærheden af hvor Svante blev dræbt, og der breder sig nu en uhyggelig stemming i nabolaget. Er der sket flere mord? Er der en seriemorder på spil? Og er der stadig spor tilbage fra den tid det var et psykiatriske hospital? 

Tove Alsterdal har skrevet en thriller. En thriller, som er spillevende i den forstand, at Toves skrivestil er så billedlig, at du som læser kun kan leve dig ind i fortællingen rent visuelt. Så meget, at det kunne være dig og mig, som var hovedpersonerne. Tove skriver ikke thriller/krimier i den vante stil, men hun tager udgangspunkt i det samfundsmæssige og laver sit plot ud fra det. Og det fungere, også denne gang.

Jeg har tidligere læst Lad mig tag din hånd og den kaldte jeg Året thriller/krimi so fare! Hvilket også gjorde, at jeg havde store forventninger til "Vend dig ikke om", dog blev de ikke helt indfriet. Jeg var længe om, at få taget ordentlig hul på bogen, og jeg var meget forvirret i starten, for der var meget der skulle holdes styr på. Men da jeg først havde fået hold på det hele tog både min læsning og fortællingen for alvor fat. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar