mandag den 16. januar 2017

10 bedste bøger i 2016

*Reklame*

Jeg har læst en masse bøger i 2016, hele 113 fortæller Goodreads mig, og det er en blandet landhandel, som jeg har fået læst. Tidligere i Januar delte jeg de 10 bedste krimier..... med jer. Nu vil jeg dele de 10 bedste romaner, som 2016 bød på.

                                                                                    (Copyright Sascha Jensen/Livet i dukkehuset)

(På billedet mangler der en bog da den er lånt ud)

Jeg har nydt hver og en af disse 10 bøger, og flere af dem sidder stadig dybt i mig. Hver og en er blevet læst med stor fornøjelse og jeg ville ønske jeg havde flere af dem til gode endnu. Men så kan de jo heldigvis genlæses.

Bøgerne nævnes i vilkårlig rækkefølge:

Bogtyven af Markus Zusak er en bog, som jeg nød på alle leder og kanter, og som jeg anbefaler til gud og hver mand, når de spørger jeg kan anbefale en bog til dem.

Et helt nyt liv af Lisa Genova rørte mig dybt og selv om jeg læste den tilbage i Marts, har jeg følelsen af at det var i går jeg blev færdig med den. Den er vanvittig god og velskrevet.

Vores ø af Tracey Garvis Graves var en af de første bøger jeg læste i 2016, og jeg var på det tidspunkt dybt taknemlig over at Simone fra Boghjørnet, havde foræret mig den i Secret Santa i
2015. Og det er jeg stadig. Jeg ved, at flere har læst den efterfølgende på min anbefaling.

Pigen uden navn af Christina Baker Kline er for mig den bog, der står tydeligst i hukommelsen for 2016. Jeg bliver stadig rørt over den, hvis bare jeg ser et billede af den eller når jeg støder på den i en boghandel eller på andres bogreol.

Joes bog af Jonathan Tropper er som jeg skrev i min anmeldelse: Vanvittig morsom historie, men den er også ret så alvorlig!

Hjertes stemme af Jan-Philipp Stendker. Når jeg sidder og læser tilbage i min anmeldelse af denne bog, bliver jeg igen helt vedmodig, Vedmodig fordi jeg ikke længere har denne smukke fortælling til gode. Den må snart genlæses.

Eddikepigen af Anne Tyler. Jeg elsker denne nyfortolkning af "Trold kan tæmmes".

Imperiets mand og Manden med træhatten af Jane Gardam fortjener begge af være på denne liste, og jeg kan ikke vente til sidste bind udkommer lige om lidt.

Stoner af John Williams er den bedste klassiker jeg læste sidste år. Det er en fortælling om en ganske almindelig mand, som lever et ret så kedeligt liv, men den måde Williams skrev på gjorde bare, at den på ingen måde var kedelig.

Det var alt herfra, hvad med jer, kære læser, har I fået læst nogen gode bøger sidste år og kan I anbefale en eller flere til mig?









2 kommentarer:

  1. Den Hemmelige Historie af Donna Tartt. - 'Wild' (samme titel på Dansk) af Cheryl Strayed. - 'Den Utrolige Historie om Kavalier og Clay' af Michael Chabon. (Pulitzer-vinder). Men én af mine yndlingsbøger er stadig 'Hvide Tænder' af Zadie Smith.(læst for "100" år siden ) Ciao :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den hemmelig historie har jeg læst. De andre må jeg have tjekket ud :)

      Slet