onsdag den 9. juli 2014

Analfabeten der kunne regne af Jonas Jonasson


Analfabeten der kunne regne
Jonas Jonasson
Forlaget Modtryk
379 sider

                                                                           (Copyright Sascha Jensen/Livet i dukkehuset)

En sydafrikansk kvinde og en atombombe ender i Sverige. WHAT? tænker man så lige hvad sker der for forfatteren. Men den er god nok.

Nombeko er født og opvokset i Sydafrika, mister sine forældre i en tidlig alder. Hun er analfabet men finder hurtigt ud af at hun kan regne. Hun lærer også at læse og lærer også en del sprog. Efter at hun bliver kørt ned af en bil, bliver hun sat i husarrest hos ham, der kørte hende ned. Her lærer hun en del om atomvåben.

Sideløbende med historien om Nombeko følger vi Ingmar i Sverige. Han er mod monarkiet og kongen skal bare død. Ingmar får sønnerne Holger og Holger, og især Holger 1 følger hans teori om kongen.

Hvordan de to historier bliver flettet ind i hinanden og hvordan Nombeko og atombomben havner i Sverige, synes jeg I selv skal læses.

Jeg havde store forventninger til bogen, da jeg var vild med Jonas Jonassons bog om Den hundredårige der spang ud af vinduet og forsvandt. Og jeg må sige af de forventninger er blevet indfriet.  Jeg har hygget mig meget med denne bog også - jeg er bare glad for forfatterens måde at udtrykke sig på og ikke mindst hans opfindsomhed. Glæder mig meget til der kommer nyt fra ham.

  (Copyright Sascha Jensen/Livet i dukkehuset)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar