torsdag den 19. december 2019

Dreng sluger universet af Trent Dalton

(Copyright Sascha Jensen/Livetidukkehuset)

*Reklame*
Eksemplar fra HarperCollins
Udgivet 2019
Autofiktion
★★★★★

"Enden på det hele er en død blå spurv"

Mød 12 -årige Eli hvis far er stukket af, hans mor er narkoman, stedfaren er heroinpusher og hans bror taler ikke men skriver meddelelser i luften med sin finger. Ja, det ikke nemt at være Eli og være en del af denne familie. 

Eli har en pålidelig voksen i sit liv, nemlig Slim, der er en berygtet kriminel, som er kendt for, at være den der i flygtet flest gange fra et fængsel. 

Eli var gerne være et godt menneske og selvom han er omgivet af kaos og fattigdom prøver han virkelig at blive klog på livet og på hvordan det skal lykkedes for ham. 

Men igen, det er bare ikke let at være Eli for der kommer altid noget på tværs af hans planer med tilværelsen.

Åhh, denne fortælling er simpelthen så hjerteskærende, vidunderlig, ond, skræmmende, finurlig og skøn på en og samme tid. Jeg er vild med den men også rystede over den. Jeg ved da godt, at der findes en masse ondskab derude - jeg er jo ikke naiv - men come on hvor meget skal en lille dreng gå igennem!

Trent Dalton har skrevet en bog om sin egen historie fra sin barndom, det var faktisk først til allersidst i bogen, at det gik op for mig, at jeg læste en autofiktion fortælling. Godt gået. 

"Dreng sluger universet" er en historie om venskab, kærlighed og loyalitet over for de mennesker man til trods for omstændighederne alligevel holder af. 

Jeg anbefaler virkelig denne til alt og alle, for efter min mening er det simpelthen en bog du på ingen måde må gå glip af. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar