torsdag den 14. november 2019

Jeg løb mod Nilen af Alaa AL-Aswany

 (Copyright Sascha Jensen/Livetidukkehuset)


*Reklame*
Eksemplar fra Hr. Ferdinand (Politikens Forlag)
Roman
Udgivet 2019
★★★★

Vi befinder os i Cairo i 2014 hvor den egyptiske revolution kulminere og hvor der blev samlet en masse egyptere på gaderne for, at kræve præsident Mubaraks afgang. 

Alaa Al-Aswany skaber med sin roman et menneskeligt mosaik af skæbner og på tværs af skel i månederne op til og efter revolutionen. 
Vi møder Asma, der er skolelærer og Mazen, som er aktivist. De to erklærer deres kærlighed til hinanden i hastigt nedskrevne breve.
Vi følger parret Khalid og Dania. Han, der er søn af en fattig vognmand og hun, som er datter af en general. Selvsamme general Alwani, der overvåger hele befolkningen og ikke midst det unge par. 
Vi møder en mislykket skuespiller, som nu får sin livs rolle, som revolutionær og Issam, der er exkommunist og alkoholiker.

(Copyright Sascha Jensen/Livetidukkehuset)


"Jeg løb mod Nilen" er en vigtig og modig bog. Det er en roman, der giver stof til eftertanke. Og det er en bog, der er spændende, velskrevet, alvorlig men også sjov. 

Forfatteren har skrevet en samtidshistorisk bog, der er anbefalesværdig og jeg kun kan sige alle burde læse, især hvis man kunne lide forfatterens andre bøger. 

Jeg synes, at Alaa Al-Aswany er en fremragende forfatter og jeg har været vild med de to andre bøger jeg har læst af ham, så mine forventninger til denne var virkelig høje og de er tildels blevet indfriet. Dog synes jeg ikke den lever op til de to andre men jeg er stadig godt tilfreds og glad for, at jeg har læst den og jeg synes den er skøn.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar