mandag den 15. juli 2019

Gæsteblogger #18: Sidsel Buch Odgaard: Jeg læser fordi...

                                                                      (Copyright Sidsel Buch Odgaard)
Så er vi klar til, at møde Juli måneds gæsteblogger og denne gang skal I sige hej til Sidsel.

Jeg hedder Sidsel og har bloggen ’Buch’s Books’, som er dedikeret til litteraturens verden. I den forbindelse har Sascha spurgt mig hvorfor jeg læser, som jeg har forsøgt at besvare efter bedste evne:
Der er ikke mange spørgsmål i livet, som er lette at besvare. Simpelt, som komplekst, udformede spørgsmål, kan have flere måder at blive tolket på, og dermed have forskellige svar alt efter hvilken situation man står i, når man besvarer dem.
Et sådan spørgsmål ville jeg mene ’hvorfor jeg læser’ er. For alt efter hvilket humør I fanger mig i, vil I formentlig kunne få forskellige svar. For i virkeligheden er der ikke ét sandt svar på spørgsmålet, men flere.
Jeg har læst bøger for min egen fornøjelses skyld, lige siden jeg lærte at læse. Jeg har altid følt mig draget af nye fortællinger, nye eventyr, ny viden. Som barn var læsningen en ny og vidunderlig underholdningsform, som blev fødet ved opmuntringer fra bibliotekaren fra skolebiblioteket, som synes jeg var ’så dygtig til at læse’. Og ros og følelsen af at mestre noget, er måske den bedste motivation for at fastholde en nyfunden hobby. Så læsningen blev ved, og der gik ikke længe, før jeg begyndte at låne store mængder bøger fra skolebiblioteket, og da jeg blev lidt ændre, fra folkebiblioteket. Biblioteket blev det lille frirum hvor jeg kunne koble fra, rense hjernen for al påvirkning udefra, og bare gå på opdagelse i titler og bagsidetekster. Jeg husker at bruge meget tid på at gå rundt og snuse i de forskellige afdelinger, finde en god stak, påbegynde læsningen af noget i en lille læsekrog, og derefter bringe hele herligheden med hjem. Følelsen i kroppen når man ramte en af ’de gode bøger’, de der hvor man slet ikke kan stoppe med at læse, og bare må have en bid mere af universet, var fuldkommen vidunderlig. Det er den stadig!
Så alt i alt læser jeg nok mest fordi jeg får det ganske vidunderligt at gode fortællinger.
Her i mit voksenliv, hvor der er travlt på jobbet, hvor man kommer hjem til en masse gøremål, og der generelt er rigtig mange mennesker, som har visse forventninger til mig, så betyder læsningen også noget andet. Det betyder, at i den rum tid hvor jeg fordyber mig i en god bog, så eksisterer verden udenfor ikke. Så kan jeg slippe alt det rundt om mig, og udelukkende fokusere på der hvor jeg er i lige netop det sekund. Af den årsag er der også perioder af og til, hvor jeg ikke læser, hvor verden omkring mig fylder så meget, at jeg ikke kan lukke den ude. Det kan både være på grund af, at der er for meget pres på gøremål, men det kan også være af den gode slags, hvor al fokus går til de mennesker der er omkring mig, samt alt det gode det fører med sig. Hver ting til sin tid. Men jeg nyder perioder hvor der er en balance og tid til det hele.
Men når alt kommer til alt synes jeg, at det er det hyggeligste og allermest trygge, at sidde med en god bog, som man kan leve sig ind i. Det ville jeg for alt i verden ikke undvære. Derfor læser jeg!

Tusind tak til Sidsel for, at lege med :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar