onsdag den 15. maj 2019

Gæsteblogger #16: Bente Skou: Jeg læser fordi....

Kom maj du søde milde og mød denne måneds gæsteblogger Bente, der blogger på Trolderier.  

(Copyright Bente Skou)

Jeg læser fordi...



...jeg ikke kan lade være. Det er det lette og en anelse fortærskede svar. Når jeg reflekterer over det, læser jeg fordi, jeg er blevet gjort til læser og derfor kan jeg ikke lade være.



Jeg har uden tvivl fået både godnathistorier og bare fordi-historier, men det, jeg husker, er morgenlæsningen. Hver morgen læste min mor højt for min søster og jeg, mens vi spiste morgenmad. Senere hen har jeg altid haft en bog i tasken - man ved jo aldrig, hvornår lidt læsetid vil byde sig - og jeg har holdt mig vågen alt, alt for længe mange aftner for lige at læse ét kapitel mere, indtil jeg ligeså godt kunne læse bogen helt færdig, fordi der var så lidt tilbage. Jeg har slæbt stakkevis af bøger hjem på cyklen fra biblioteket hver eneste uge. Der var intet usædvanligt i, at jeg fyldte en hel indkøbskurv - som de altså havde på mit bibliotek den gang -  på et enkelt besøg.



Nu er læsning en prioritering, for som mor til en børneflok på tre, er der ved gud nok at give sig til, men jeg vil gerne give bøgernes verden videre til mine børn, sådan som jeg selv har fået den ind med modermælken.



Bogreoler har en central placering i vores hjem og biblioteket er et sted, vi ofte kommer for at læse, lege og låne bøger. Når ungerne er puttet foretrækker jeg at læse en bog fremfor at se tv. Det giver mig en følelse af, at aftenen ikke glider bort i et flimmer, men at jeg rent faktisk får noget meningsfyldt ud af den tid, der er til mig.



Derfor læser jeg, og derfor læser jeg for mine børn - for også at gøre dem til læsere.



Tusind tak til Bente for, at lege med. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar