tirsdag den 5. februar 2019

Movies I have seen lately #1

Som noget nyt på bloggen vil jeg fremadrettet en gang imellem vise og fortælle om de film jeg har set i biografen. 

Den ene af dukkehusets beboere elsker, at gå i biografen og gør det gerne så tit hun kan komme til det og helst i den lokale i Sorø. Det er en meget lille men hyggelig bio, som kun har en sal, hvilket gør, at filmene ikke kører så længe af gange men det gør ikke noget for på den måde kan de hele tiden have de nyeste på programmet. 

                                                          (Copyright Sascha Jensen/livet i dukkehuset) 

De film jeg set på det sidste er:

DEN TID AF ÅRET. 

En film om en familie, der er tvunget til at holde juleaften sammen, eller sådan er det i hvert fald bare blevet. Egentlig har ingen af dem lyst til det men traditionens tro dukker de op år efter år. Denne gange dukker der dog tre gæster op som de ikke havde regnet med og i takt med, at aften skrider frem vælter hemmelighederne ud af skabet. 

Jeg var ret glad for denne film og synes den både er sjov og tragisk. 

THE GIRL IN THE SPIDERWEB - DET DER IKKE SLÅR OS IHJEL.

Filmatiseringen af fjerde bog om Lisbeth Salander. 
"Fortællingen følger Salander, der lever en skjult tilværelse som selvtægtshelt, da hun bliver kontaktet om et nærmest umuligt hacker-job. Hun skal hjælpe med at skaffe adgang til et tophemmeligt computerprogram, der, hvis det ender i de forkerte hænder, kan få katastrofale konsekvenser.

Salander må søge hjælp hos sin gamle ven, journalisten Mikael Blomkvist, og sammen bliver de spundet ind i et spindelvæv af løgne og mord, mens fortiden bliver ved med at hjemsøge den pressede Lisbeth."
Jeg må indrømme, at jeg var noget skuffet over denne. Men det er også den eneste af dem jeg har set på amerikansk. De tre første har været de svenske udgaver, og det er simpelthen ikke det samme længere. Jeg synes dog af Claire Fox gør det godt som Lisbeth. 
A STAR IS BORN.
En fordrukken og ret populær sanger kommer en aften ind på en bar og møder en sangerinde, som kun optræder der, da hun aldrig har fået et gennembrud. De forelsker sig og han hjælper hende i gang med en karriere. De har et turbulent forhold og han er til tider jaloux på hende. 
Ej, denne film er simpelthen så fantastisk! Jeg er vild med den og synes at Lady Gaga spiller virkelig godt. En af de bedste film jeg så i 2018.
FØR FROSTEN.
Vi befinder os 1850'erne og bonden Jens forsøger, at holde sammen på sin familie. Men det er ikke nemt, at få en lille gård til, at løbe rundt med fire munde at mætte. Så i et forsøg på, at hjælpe og redde sin familie får han rodet sig ud i noget med egnens rigeste familie.
Jesper Christensen er i min optik en af de største og bedste skuespiller vi har i Danmark og det beviser han endnu en gang i denne. Filmen er vidunderlig og virkelig god og levende helt op til mine forventninger. 
TERNET NINJA.
En film med et budskab om, at vi alle skal behandle hinanden pænt og hjælpe hinanden fortalt i Anders Matthesen's univers. Jeg må dog indrømme, at jeg var noget skuffet og gik fra biografen med et "NÅ var det det" udtryk. Jeg har læst bogen og var megavild med historien men synes slet ikke filmen levende op til den. 
UNGE ASTRID.
Mød Astrid Lindgren i hendes unge dage længe før hun blev til den folkekære forfatter vi alle kender. 
Vi møder Astrid da hun er 16 år og følger hende godt fire år frem. Vi ser hvordan hun får arbejde på den lokale avis i Vimmerby, bliver gravid og må efterlade barnet i Danmark. Hvordan hun kæmper for, at få sit barn hjem igen med eller uden støtte fra faren til barnet eller hendes forældre. Hvordan hun rejser til Stockholm for at tage en uddannelse og få at arbejde, så hun har råd til, at få barnet hjem.
En helt igennem skøn film, der så meget fortjener al den omtale den kan få. Jeg tager hatten af for Alba August, som spiller Astrid, det gør hun virkelig med stil. SE DEN!


Det var alt for nu, hvad med jer søde læser, har I været inde og se nogen gode film på det sidste? Og er der nogen I synes jeg burde se? 




2 kommentarer:

  1. Er vild med det her koncept! Så kan jeg læse om alle de film jeg ikke får set (selvom jeg bor lige op ad en biograf).

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :)
      Ja, det er ikke altid nemt at bruge det der ligger tæt på en....

      Slet