fredag den 16. november 2018

Gæsteblogger #10: Laura Mikkelsen - Hvad er din yndlingsbog?

Gæsteblogger - hvad er din yndlingsbog? er et helt nyt tiltag her på bloggen. Tit bliver vi bogelskere spurgt om vi har en yndlingsbog - come on det er da ikke lige til, at svare på - men det har da ikke forhindret mig i at stille det til 12 blogger, og de 12 blogger kommer I til, at møde gennem 2018.


Åhh, vi er allerede nået til andensidste gæsteblogger i denne serie: Hvad er din yndlingsbog? Synes godt nok det er gået hurtigt. 


Denne gang kan I møde Laura fra bloggen LMinside, som har skrevet om en af de bøger, som også står min liste over yndlingsbøger :) Laura er 18 år, går i gymnasiet og prøver at jonglere med voksenlivets svære kunst.  

                                                              (Copyright Sascha Jensen/livet i dukkehuset) 

Jeg plejede at læse hver aften, da jeg var yngre – hvis man kan tillade sig at sige det, min alder taget i betragtning. Jeg er kun lige akkurat blevet myndig, og på min blog LMinside.dk er det livet midt imellem barn og voksen, I kan følge med i. Foruden en flytning, gymnasiestart og så meget andet, der har ændret sig siden jeg var yngre, er jeg også begyndt at læse igen. Heldigvis. 

Jeg ærgrer mig sådan over alle de år, hvor jeg ikke lod mig blive opslugt af bøgernes fantastiske univers eller blive overdynget af deres visdom. For det er det, bøger kan. De kan lære os noget nyt ved at give os et indblik i andres virkelighed, og det er uanset, hvem man er. Derfor vil jeg i dag besvare Sashas spørgsmål med endnu et: Hvilken bog bør alle læse og hvorfor? 

Jeg har kigget på alle mine egne boganmeldelser her blot for at bekræfte, at Den Lille Prins må være den meste anbefalelsesværdige bog. På trods af dens ganske få sider kan den så meget mere, end man kan forvente af, hvad der umiddelbart er en børnebog. Den Lille Prins er ikke kun for børn, den er også for voksne og så for os lige midt imellem. Den kan læses af alle, og ikke mindst kan den lære os alle noget – men ikke nødvendigvis det samme. Derfor er den unik. 

Tænk at kunne skabe én fortælling af de samme ord, som af læserne bliver til mange forskellige fortællinger. Til lige præcis den fortælling, den enkelte har brug for. Det er så imponerende, og meget beundringsværdigt. I disse år lærer jeg lige så stille, at kunst ikke kun er penselstrøg på papir, men at det også kan være et blækbogstaver i række. Ord kan noget særligt, og Antoine de Saint-Exupéry kan noget særligt med dem. 

Som I nok kan fornemme, er jeg meget forelsket i ord for tiden, så naturligvis er det forfatterens billedsprog, der imponerer mig. Men man behøver skam ikke være ordfanatiker for at få noget ud af børnebogen – den er jo oplagt som en indgang til bøgernes univers. Den Lille Prins kan hurtigt læses igennem, men det tog mig flere uger, da jeg var nødt til at skrive citater ned side om side med de tanker, der knyttede sig dertil. Om nogle år kan jeg læse bogen igen, og jeg vil ikke få det samme budskab ud af den. Vi forstår tingene fra der, hvor vi står. 

Derfor er Den Lille Prins den mest anbefalelsesværdige bog, som jeg vil opfordre jer til at læse – selv hvis I har læst den før. For hvordan forstår I den nu? Hvilken visdom kan den bidrage med til jeres nuværende situation? Lige nu ville jeg i hvert fald ønske, jeg havde pakket bogen eller blot citaterne i min kuffert, så den kunne støtte mig på min rejse i Italien langt fra min egen planet, hvor mine allerkæreste bor og gror. 

Smil til dig! Laura // LMinside<3

Tusind tak til Laura for, at ville lege med og svare på dette til tider svære spørgsmål.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar