søndag den 26. august 2018

Syng levende og døde, syng af Jesmyn Ward

                                                             (Copyright Sascha Jensen/livet i dukkehuset)             

                                                                   *Reklame*
              Eksemplar fra Hr. Ferdinand (Politikens Forlag) - Udgivet 2018 - Roman - ★★★★/6


"Syng, levende og døde, syng tager livtag med de uskønne sandheder, der hjemsøger den amerikanske drøm i det 21 århundrede"

JoJo på tretten bor sammen med sin tre-årige søster hos deres bedsteforældre på morens side. Bedstemoren er syg med kræft og har ikke længe igen og bedstefaren prøver, at få det hele til at hænge sammen. Børnenes mor kommer forbi en gang imellem, da hun ikke orker, at være mor på fuldtid, hun vil heller blive høj og passe sig selv. Deres far er i fængsel og af den grund ser børnene ham heller ikke.

En dag kommer moren forbi for, at hente ungerne, da hun vil have dem med på en roadtrip op til fængslet for, at hente deres far hjem. Han er nemlig blevet løsladt.

Turen bliver en prøvelse for den lille familie og alt kommer heller ikke til at gå som planlagt. Det samme gør sig gældende for deres hjemkomst og tiden efter. 

                                                                  (Copyright Sascha Jensen/livet i dukkehuset) 

Jesmyn Ward har skrevet en roadtrip-historie, der er smukt skrevet, barsk og magisk på samme tid, og den har mange fine elementer i sig, som gør, at jeg blev draget af historien. Desværre blev jeg bare ikke draget så meget som jeg gerne ville, og den levende ikke helt op til mine forventninger men jeg kom helt til at holde af JoJo og det trækker op i min bedømmelse af den. 

Jeg anbefaler bogen til dem af jer, der gerne vil læse en fortælling, der har meget af byde på og som sætter spørgsmålstegn ved den måde vi ser på forhold mellem hvide og sorte på. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar