onsdag den 10. januar 2018

Under de stille stjerner af Laura McVeigh

                                                            (Copyright Sascha Jensen/livet i dukkehuset) 

Eksemplar fra Politikens Forlag (Hr. Ferdinand) - Udgivet 2017 - Roman - ★★★

"Under de stille stjerner er en fortælling om, hvordan vi skjuler sandheden for dem, vi elsker, og også for os selv, i forsøget på at holde fast i de overbevisninger, som er hele fundamentet for vores liv. Det er også en fortælling om ukuelighed og mod i en turbulent verden, hvor intet er sikkert, men alt er muligt"

Afsana er på flugt fra Kabul i 90' erne, Taleban er rykket ind i Afghanistan og det er ikke længere sikkert for hende og hendes familie, at befinde sig i landet. Hende, hendes forældre og fem søskende er om bord på Den transsibiriske jernbane, hvor hun bliver venner med Napoleon, der er togets billetkonduktør. Gennem hendes rejse ombord på toget, ser hun tilbage på sit liv, fra den gang hun boede i det lille blå hus og til nu hvor hun befinder sig på flugt fra det eneste hun kender. Afsana kan godt lide, at fortælle og nedskrive sin familiehistorie, men er det nu også som hun fortæller og findes hendes familie overhovedet mere? - ja det skal jeg da ikke afsløre her, det må du selv læse bogen for, at finde ud af.

"Under de stille stjerner" er en barsk historie fortalt fra en kvindelig hovedpersons synspunkt, hvilken gør det noget anderledes end f.eks. "Drageløberen" hvor det er fra en mandlig hovedpersons synspunkt. I denne får vi mere af vide om hvad der rør sig i en kvinde på flugt og hvor lidt de har at skulle sige i den sag. Og hvor hårdt det kan være ikke, at forstå så meget af hvorfor tingene udvikler sig som de gør. 



Åhh hvor ville jeg gerne kunne holde af denne fortælling, på papiret er den alt hvad en god roman fra Mellemøsten skal indeholde, men jeg kan bare ikke give den mere end tre stjerner. Under min læsning, synes jeg ikke det gav mig nok, jeg blev ikke fanget af historien og jeg blev ikke nysgerrige nok på Afsana og hendes historie. Der var til trods for dette dog flere steder i bogen hvor jeg nød, at læse om de flotte naturbeskrivelser og det skønne sprog som forfatteren skriver i.

Jeg vil anbefale bogen til jer, der godt kan lide, at læse om Mellemøsten. 






Ingen kommentarer:

Send en kommentar