onsdag den 1. februar 2017

Q & A: Geir Tangen

                                                                     ”Foto: Haakon Nordvik”

Jeg har fået fornøjelsen af, at lave en Q&A med Geir Tangen, forfatter til bogen "Maestro", der udkom 31. Januar 2017 på Forlaget Modtryk. - Jeg har stillet mine spørgsmål på dansk og Geir har svaret på norsk, jeg har valgt ikke, at oversatte svarene, da jeg er bange for, at meningen ikke helt bliver den samme, og så fordi jeg synes norsk er nemt, at forstå.

Geir Tangen er en norsk forfatter, som selv udgav "Maestro" i Norge, men den blev hurtig en succes, og Norsk Gyldendal købte rettighederne til den. Den er nu solgt til udgivelse i 15 lande. Geir har taget orlov fra sit job for, at skrive bogen/bøgerne.

Hvad inspirerede dig til at skrive "Maestro"?
Inspirasjonen til å skrive har vært der helt siden jeg var liten gutt, og slukte spenningsromaner for barn og ungdom. Men, jeg skulle altså bli godt over 40 år før jeg maktet å gjøre noe med drømmen. Historien kom til meg en dag jeg satt i bilen og kjørte, og så hørte jeg låten "Maestr" av Kaizers Orchestra på radioen. Jeg lyttet for første gang skikkelig til teksten, og tenkte at DETTE kan jo bli en ypperlig roman. En roman om Maestroen som styrer sine omgivelser som dukker i et dukkespill.

Og hvor lang tid tog det dig at færdigskrive den?
Jeg begynte sommeren 2012 på denne historien, og hadde et førsteutkast ferdig i februar 2014. Så kom to år med motgang, skrivetørke, omskrivinger og atter omskrivinger før jeg ble antatt året etter (våren 2015). Så skulle det vise seg at forlaget jeg hadde signert for gikk konkurs, og da bestemte jeg meg for at nok fikk være nok. Jeg ville gi ut romanen selv.
Hvordan har din skriveproces med bogen været?
Veldig inspirerende for det meste. Jeg planlegger veldig nøye scener nesten som en dreiebok til en film, og har planlagt hele boken (80 scener) i detalj før jeg begynner på selve skrivingen. Da skriver jeg romanen ut kronologisk. Jeg sto på i ett de første månedene, men fikk en skikkelig knekk etter et halvt år da jeg la ut en smaksprøve på en liten side på Facebook. Masse positive tilbakemeldinger, men ett nettroll (som også er forfatter) slaktet utdraget mitt og latterliggjorde meg slik at jeg mistet helt motet, og ikke skrev ett ord på seks måneder. Så var det til slutt min vakre kone som tok tak i meg og beordret meg til å finne fram igjen manuskripet og fortsette.


Hvad håber du på læsere tager med sig fra din roman?
Jeg håper leserne får en morsom og spennende reise. Jeg har skrevet en krimroman der jeg leker meg med sjangeren, og bruker sjangerens klisjeer bevisst for å skape en krim om en krim. Det er også en lek med speil der leseren kanskje skal stusse litt over hva som er fiksjon og hva som er virkelighet. Jeg vil skape spenning og uhygge, men også en god latter og ikke minst en veldig god leseopplevelse for leseren.

Er du selv læser og i så fald hvilken genre læser du?
Åh ja ... Jeg skriver Norges største krimblogg http://www.bokbloggeir.com , og der leser og anmelder jeg krimbøker. 190 krimbøker er lest og vurdert siden starten høsten 2012. Jeg elsker sjangeren og får aldri nok. Dessuten tror jeg på Stephen Kings ord om at forfattere som ikke leser bøker bør finne seg noe annet å gjøre. Det er gjennom å lese at vi lærer hvordan andre gjør det. det er der vi ser hva som fungerer og ikke, og det er der vi henter vår inspirasjon. Så ja ... Minst 4-5 bøker i måneden. Kun krim ;)

Er du evt. i gang med en ny roman eller påtænker du, at skrive flere bøger?
Ja, bok nummer to i serien er også solgt til 15 land, og da må den jo skrives også. Bok 2, "Hjerteknuser" ble levert til mitt norske forlag Gyldendal i går, og kommer ut i midten av mai. Jeg skal skrive en trilogi (altså 3 bøker) i denne serien. Har akkurat begynt på planleggingen av bok 3, "Død manns tango". Jeg vil skrive bøker så lenge det er noen der ute som vil lese dem :)

Hilsen Geir

Jeg har endnu ikke læst bogen, men den ligger klar på skrivebordet, og er den næste jeg griber fat i, kan slet ikke vente med, at komme i gang. Jeg har læst fine anmeldelser af den :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar