tirsdag den 5. juli 2016

Tidens kløft af Jeanette Winterson

                                                                       (Copyright Sascha Jensen/Livet i dukkehuset)

*Reklame*
Tidens kløft - Jeanette Winterson - 3/5 stjerner - Forlaget Modtryk - Eksemplar fra forlaget.

Nyfortolkning af Shakespeares "Vintereventyret".

Leo, en magtfuld investeringsrådgiver mistænker sin kone for at være ham utro med sin bedste ven Xeno. I og med, at konen er gravid må det så også være Xeno, som er faren til barnet. De prøver, at overtale Leo til at få taget en DNA-test, hvilket han mod sin vilje går med til. Leo har dog andre planer, for han tror ikke på udfaldet af testen, så han sender sin gartner fra England til USA for at aflevere barnet hos Xeno. Men sådan kommer det ikke helt til at gå.
Sytten år senere fylder Perditas far 70 år og skal holde fest, Perdita er det barn som blev efterladt af gartneren i en babylem. Skæbnen vil at hun har forelsket sig i fyr, som er søn af Xeno og under festen hvor Xeno dukker uventet op kommer der til at ske ting og sager, og langsomt går sandheden op for alle de der var involveret sytten år tidligere.

En noget rodet historie, som desværre ikke fangede mig nok til at den gav mening. Persongalleriet var stort og der var meget at holde styr på. Dog var der øjeblikke hvor jeg var glad for bogen og historien men desværre igen ikke nok til, at jeg kunne holde fokus ret længe af gangen. Jeg giver den alligevel tre stjerner, da der også var gode elementer i den. Så som sproget flyder og på underlig vis vil jeg mene at Jeanette Winterson har været tror på en oprindelig Shakespeare-historie.

(Forlaget har i anledning af Shakespeares 400 år, udgivet de to første nyfortolkninger af hans skuespil.. - til efterår mener jeg at der udkommer en eller to mere) 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar