mandag den 22. september 2014

Mørkt er mit hjerte af Antti Toumainen

                                                                               (Copyright Sascha Jensen/Livet i dukkehuset)

*Reklame*
Mørkt er mit hjerte - Antti Tuomainen - 268 sider - Forlaget Modtryk - anmeldereksemplar - udkom d. 19. September 2014 - 4 ud af 5 stjerner

Mørkt er mit hjerte er en bog om retfærdighed skrevet i et veltalende og til tider poetisk sprog, En bog, der er fangende, spændende og med en noget uventet drejning.

Forlaget skrev: Den 13-årige Aleksi Kivi mister sin mor en eftermiddag i oktober 1993. Det ene øjeblik sidder moren ved sit skrivebord og passer sit job som bogholder, det næste er hun forsvundet. Efter et stykke tid går alle ud fra, at hun er død. Tyve år senere mener Aleksi at vide, hvem der står bag morens forsvinden. Alt peger på rigmanden Henrik Saarinen, men da politiet er af en anden mening, ser Aleksi kun én mulighed: at komme tæt på Saarinen og selv finde ud af, hvad der skete for tyve år siden. Men måske er morderen klar til at slå til igen.

Siden Aleksi mistede sin mor har han boet ved forskellige plejefamilier dog ikke med den store succes nogen af stederne. Aleksi har altid vidst, at der skete noget andet med hans mor end hvad der kom frem den gang i 1993, så da en ung kvinde forsvinder i 2003 er han ikke i tvivl om, at de to hændelser hænger sammen, den eneste forskel er, at kvinden fra 2003 bliver fundet. I 2013 får Aleksi job ved rigmanden Saarinen, som han er overbevist om står bag den dag hans mor forsvandt.

Gennem hele fortællingen var jeg meget overbevidst om jeg lige præcis havde regnet hele plottet ud - men nej! Antti Toumainen formår, at skrive så godt og at holde plottet kørende, at jeg gang på gang blev overrasket.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar