søndag den 5. januar 2020

Jeg er en, der kan sige sådan! af Anita Furu

(Copyright Sascha Jensen/Livet i dukkehuset)

*Reklame*
Eksemplar fra Gladiator
Udgivet 2019
Roman
Serie: Ruth #2
★★★★ - Skøn

Ruth skal til England og besøge sin søster, en søster hun ikke har set siden hun var barn og Ruth er nu 73 år. Det er Ruth's datter Inge, som har presset på og som er den, der har taget kontakt til familien. 

Ruth er altså ikke sikker på, at det er det hun skal, og hun tager en tur alene i en venindes sommerhus for, at få fred og tænke lidt over tingene. Men hun får ikke lov til, at være alene særlig længe for naboen blander sig og familie og venner dukker op.

Da Ruth og Inge kommer til England bliver turen ikke som Ruth havde forstillet sig, det viser sig, at bliver mere end hun havde drømt om.

"Jeg er en, der kan sige sådan!" er en fin, lille og intens roman om familiefølelser og om, at finde sig ind til sig selv til trods for alder. 

Romanen er tankevækkende, smukt skrevet og en finurlig skønherlig fortælling. Jeg er vild med Ruth, som helt sikker kom hel ind under huden på mig, hun rørte mig på en måde, som jeg ikke kan beskrive men hun ramte mig. Til gengæld blev jeg flere gange træt af Inge og hendes konstante "jeg-ved-bedst" holdning og fik bandende en del af hende. 

Jeg anbefaler "Jeg er en, der kan sige sådan!" til jer, der ligesom mig godt kan lide familiehistorier. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar