tirsdag den 17. december 2019

Folket i træerne af Hanya Yanagihara

(Copyright Sascha Jensen/Livet i dukkehuset)

*Reklame*
Eksemplar fra Politikens Forlag
Roman
Udgivet 2019
★★★★

Uhh, denne roman er en af dem, som man ikke kan undgå at blive virkelig sur på, det er en af dem hvor enten holder du af den eller også hader du den. En enten eller! 

Jeg er virkelig vred, selvom jeg godt vidste inden jeg startede på den af den er baseret på historien om skandalen bag den pædofildømte nobelpristager Carleton Gajdusek, så vendte alt i mig under læsningen. 

Men når det er sagt synes jeg også det var en spændende historie skrevet på Hanyas finurlige fortællerstil. 

Bogen foregår i 1950 og den næsten færdiguddannende læge Norton Perina har mulighed for, at komme med på en ekspedition til øen Ivu`iyu i Mikronisien. Her møder han folket på øen, der har noget der ligner et evigt liv og Norton finder kilden til deres tro. De spiser kødet fra skildpadder og Norton beslutter sig til, at slå en af padderne ihjel og smugle kødet med til USA. 

Norton opdagelse er med til, at gøre ham berømt men er bestemt også med til, at ødelægge hans liv. 

"Folket i træerne" er betagende læsning, den er fuld af magt og tankeværkende meninger, den er levende og gribende. 

Jeg var noget bekymret for, at skulle læse denne, som faktisk er forfatterens debutroman, men vi kender nok mest Hanya Yanagihara for hendes kæmpestore succesroman "Et lille liv". Og det er ingen hemmelighed, at denne læser var vild med den. Grunden til min bekymring var helt klart, at jeg tit oplever, at når man kommer til, at skulle læse en debut efter af have læst noget andet af forfatteren, kan man tit blive skuffet men det var heldigvis ikke tilfældet her. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar