søndag den 10. november 2019

En uretfærdig tid af Gertrud Tinning

(Copyright Sascha Jensen/Livetidukkehuset)

*Reklame*
Eksemplar fra Politikens Forlag
Udgivet 2019
Roman
★★★★★

I "En uretfærdig tid" befinder vi os i år 1885 og vi ligger ud i København hvor vi møder Nelly og Marie, som arbejder på Rubens Klædefabrik. Da der en dag sker en ulykke og Nelly prøver, at skaffe hjælp til Marie møder hun modstand fra mændene på fabrikken og hun må tage sagen i egen hånd. Herefter går Nelly med en mistanke om, at ulykken ikke ville være sket hvis sikkerheden havde fået i orden og begynder, at grave i det. 

I Jylland går Anna rundt under et enormt pres, da familien vil gifte hende bort mod hendes vilje. Da hun får besked om, at hendes bror Johannes, som kender Nelly og har et godt øje til hende, er i knibe og har brug for hendes hjælp i København rejser hun fra Jylland til København. Men kan hun hjælpe Johannes i en storby hvor ikke alting går retfærdigt for sig?

"En uretfærdig tid" er en historisk roman, der er velskrevet og hvor der ikke er tvivl om, at researchen er i orden. Jeg er vild med Gertrud Tinning skrivestil og fortællerstil, jeg var fanget fra side et og ville bare have mere og mere. 

Romanen handler om en tid hvor der ikke var de rettigheder, som vi kender i dag og hvor der var stor skel mellem rig og fattig, mellem ond og god og mellem kvinder og mænd. Det er en roman, der er spændende, vellykket og indeholder en del facetter, som passer som fod i hose til historien. 

Jeg glæder mig til, at Gertrud Tinning udkommer med mere, for det håber jeg virkelig, at hun gør. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar