lørdag den 29. september 2018

Mellem os af Sebastian Bune, Jesper Wung-Sung m.fl.

                                                        (Copyright Sascha Jensen/livet i dukkehuset)       

                                                                 *Reklame*
                         Eksemplar fra CarlsenPuls - Udgivet 2018 - Novellesamling - ★★★★/6 


"Mellem os er en novellesamling med bidrag fra ti danske forfattere, som alle forholder sig til familien." 

Det med, at læse og anmelde novellesamling kan være ret svært, men med denne lille fine sag, er det alligevel nemt på en måde. Alle ti noveller med bidrag fra nogen af Danmarks bedste forfattere har alle det samme udgangspunkt nemlig "Familien". Og stort alle novellerne fangende mig med det samme, nogen mere end andre men fælles for dem er, at de er velskrevet og efterlader dig med tanker om, hvad der sker med personen/personerne i historierne. Ulempen ved, at læse noveller, især når man læser mange romaner, er at de er så korte og det kan være svært at gå i dybden med historien, men jeg synes at de ti forfattere klarer det ret godt, og får dig til, at sidde med en følelse af, at du egentlig godt kender dem, som er med i fortællingerne. Og så er det da ret fedt, at du selv har mulighed for, at digte videre selv. 

Som sagt synes jeg, at stort set alle novellerne fangende mig og de er gode på hver sin måde. Men jeg vil gerne fremhæve Sebastian Bune's novelle "En familiesygdom" - Bune har blandt andet skrevet bogen "Min Familie" - og i hans bidrag til denne novellesamling er det et glædeligt gensyn med Jonathan og hans familie på godt og ondt. Sebastian Bune formår, at skrive så du både bliver glad, vred og ked af det under din læsning og får en masse tanker i gang hos dig. Og det lykkedes også for ham med denne korte novelle. 

Alt i alt er det en vellykket samling af noveller, som faktisk giver mig lyst til, at læse mere af de forfattere som, jeg ikke rigtigt har læst noget af før. 

Det er en novellesamling, der er skøn, stærk og unik og en fornøjelse at læse. Så jeg kan kun anbefale den til jer, der gerne læser noveller og gerne noveller der rør noget i en. For hvad er en rigtig familie? Og hvordan er det at vokse op i en familie, der ikke er "rigtig" i andres øjne. 

                                                                     (Copyright Sascha Jensen/livet i dukkehuset) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar