lørdag den 28. juli 2018

Den rigtige bog om store maskiner af Ole Damgaard

                                                 (Copyright Sascha Jensen/livet i dukkehuset) 

                                           *Reklame for Forlaget Damgaard*
                            Eksemplar fra forlaget - Udgivet 2018 - Børnebog - ★★★★/6


"Hvad hedder de maskiner I får øje på, og hvad bruger man dem til? Det kan store og små nu blive klogere på i denne bog. De mindste kan kigge på de flotte farvebilleder og få læst op, mens de større kan læse teksterne selv og lære de rigtige fagudtryk."

Ud over, at læse en masse litteratur og formidle det videre via Livet i dukkehuset, så arbejder jeg som socialpædagog på et bosted for udviklingshæmmende hvor jeg er tilknyttet teamet med unge autister. En af de søde unge gutter er vild med alt hvad der har en motor og som kan kører, så da Forlaget Damgaard ledte efter anmeldere til "Den rigtige bog om store maskiner" var jeg ikke i tvivl om, at den skulle den unge mand og jeg da læse og anmelde sammen, og det var forlaget heldigvis helt med på. 

Skæbnen ville så, jeg skulle lånes ud til et andet team i huset, så jeg måtte have hjælp fra en kollega, men det var ikke noget problem, og resultatet af deres "arbejde" kan I læse nu:

"Da jeg godt kan lide, at mit personale læser for mig, når vi spiser eftermiddagsfrugt, var det jo skønt at få lov at hører en ny bog. En bog, som bagefter er bliver læst igen og igen, så meget at jeg snart kan den udenad. Bogen er spændende, har flotte billeder og fortæller mig meget om maskiner" er en sammensætning af hvad den unge mand mener. 

"Det er blevet beboerens nye favoritbog og det er gerne den han vælger både til eftermiddagslæsning og natlæsning. Han er vild med den og synes det er flot. Dog synes jeg der er lidt for svære fagudtryk i den til hvad han kan forstå men så har vi fundet på vores egen ord, og så går det meget bedre." er min kollegas mening.

Selv læste jeg den inden jeg tog den med på arbejdet, og den er simpelthen visuelt meget flot, teksten er god, kort og præcis og jeg lærte da noget om store maskiner. 

Da den unge mand hørte at der kommer flere bøger i serien "Den rigtige bog" var hans ord "Ej Sascha, får vi også den?", ja nu må vi se, men vi glæder os under alle omstændigheder til den næste i rækken. 

                                                               (Copyright Sascha Jensen/livet i dukkehuset) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar