tirsdag den 13. marts 2018

Gæsteblogger #3: Kristina Larsen - Hvad er din yndlingsbog?

Gæsteblogger - hvad er din yndlingsbog? er et helt nyt tiltag her på bloggen. Tit bliver vi bogelskere spurgt om vi har en yndlingsbog - come on det er da ikke lige til, at svare på - men det har da ikke forhindret mig i at stille det til 12 blogger, og de 12 blogger kommer I til, at møde gennem 2018. 

Så er det tid til en ny omgang gæsteblogger, og denne gang skal I møde Kristina fra Reader's World. Kristina er en ung kvinde, som læser meget og snakker meget om bøger. Ud over at læse, bygger hun også sine egne møbler, hvor sejt er det lige? 

                                                        (copyright Kristina Larsen)

Det er både det værste og det bedste spørgsmål at blive stillet, når man elsker at læse bøger. Det værste fordi, der jo aldrig kun kan være én yndlingsbog, og hvis der er, hænder det at den bliver udskiftet over tid. For vi læser jo så meget, og bliver hele tiden oplyst af nye værker og deres magi.
Samtidig er det, det bedste spørgsmål fordi det giver os muligheden for, at bralre ud med alle de helt fantastiske bøger vi bare sluger. Og hånden på hjertet, hvor mange mennesker møder du der gerne spenderer en time eller fire på at høre om dine læseeventyr? Jep, ikke mange.
Så når muligheden endelig er her, bliver der også åbnet for sluserne. Jeg skal dog nok prøve at fatte mig i forholdsvist korthed 😉
Den første bog jeg vil nævne er nok den bog jeg oftest betegner som den bedste læseoplevelse, og det gør jeg ikke på baggrund af et hæsblæsende tempofyldt action eventyr, eller fordi det er en bog fyldt med smuk prosa. Jeg nævner lige netop denne bog, fordi den stadig sidder i mig. I mit hjerte. Og kan stadig give mig tårer i øjnene. Det var første gang jeg græd over en bog, og det er kun sket en enkelt gang siden.
Jeg taler om Lev stærkt, dø ung af Willard Motley.
Det er de færreste jeg nævner den for, der kender den. Hvilket ikke er mærkeligt for det er en virkelig gammel bog og den er ikke til at få fingre i. Prøv hos antikvariatet, hvis det er.
Den handler om Nick Romano.
Nick er en sød dreng, der passer sine pligter i 1930’ernes Chicago, men en uheldig drejning, der får ham til at være på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt, ændre hans liv. Han bliver sendt på en opdragelsesanstalt for drenge, hvor han hurtigt for vokset sig nogle dårlige vaner til.
Vi følger Nick op gennem årene, mens han sammen med andre gadedrenge udvikler sig fra småtyv til noget der ligner gangster. Det skal selvfølgelig gå galt, og en stor del af bogen foregår med en retssag der kan ende ud i en dødsdom for Nick i den elektriske stol.
Bogen er oprindeligt fra 1947 og er også filmatiseret med blandt andre Humphrey Bogart.
Den er absolut et læs værd. Det er ikke en bog man læser på én dag, den kræver noget tid, eftertanke og ro. Men til gengæld leverer den også en meget meget smuk historie.

                                                 (Copyright Kristina Larsen)

Den anden bog jeg vil nævne inden jeg bliver alt for rørstrømsk, er en fantasy af Patrick Rothfuss. Jeg – og mange andre – venter stadig spændt på tredje og sidste bind i trilogien, og det er desværre også kun bind 1 i serien der er oversat til dansk af Tellerup, tilbage i tiden. Hvorfor ved jeg ikke. Serien er genial.
Det er selvfølgelig Kongedræberkrøniken jeg taler om. Kender du den ikke? Så kan du godt tage den næste bus ned på biblioteket og hente den, du vil ikke fortryde det.
Historien er en fortælling om drengen og manden Kvothe. Han fortæller selv om sit liv på den kro han ejer som en voksen mand. Og det er lidt af et liv.
Der er magi, drager, dæmoner og eventyr i lange baner, for Kvothe lever ikke kedeligt. Hele universet og karaktererne er så godt bygget op, at man næsten kunne tro det er en autentisk fortælling fra et fjernt sted. Det er absolut det bedste fantasy jeg til dato har læst.
Den første bog i serien hedder Vindens Navn. Tellerup besluttede af en eller anden grund at dele den op i to, så anden del hedder Dragedræberen. Andet bind findes indtil videre kun på engelsk og hedder The Wise Mans’s Fear.

Jeg kunne sagtens fortsætte, men så bliver det her indlæg også virkelig langt. I stedet vil jeg lige nævne en række bøger som jeg også synes du skal tage et kig på, hvis du ikke allerede kender dem:
Vand til elefanter af Sara Gruen
Gargoilen af Andrew Davidson
Stålets vilje af Joe Abercrombie
Roms porte af Conn Iggulden
Augustus af John William

Tusind tak til Kristina for, at ville lege med og svare på dette til tider svære spørgsmål.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar