søndag den 29. oktober 2017

Til grænsen af Michael Falch

                                                      (Copyright Sascha Jensen/livet i dukkehuset) 

*Reklame*

Titel: Til grænsen
Forfatter: Michael Falch
Forlag: Gyldendal
Udgivet: 2017
Eksemplar fra: Forlaget
Genre: Ungdomserindringer
Serie: -
Bedømmelse: ★★★★★ 

Dem som kender mig ved, at jeg altid har haft en svaghed for Michael Falch, jeg synes han er et fantastisk menneske med en masse på  hjertet. Hvis man virkelig giver sig tid til, at lytte, altså virkelig LYTTE til hans sangtekster, så er det jo mange gange genistreger, der komme ud af hans skrivehånd.  Så da jeg så der kom endnu en bog fra ham var jeg bare så glad, for nu skulle jeg igen dykke ned i hans finurlige verden. Denne gang hans ungdomserindringer, jeg har nemlig også læst hans tre dagbøger. Uhh tro mig når jeg siger, at det er vidunderligt, at få lov, at komme indenfor. Tak Hr. Falch for denne mulighed. 

Michael Falch tager os  med helt derind, hvor det gør ondt, helt derind hvor det gør godt og helt derind hvor du som læser lærer denne skønherlig mand bedre at kende. Vi komme helt med ind under dynene, og der er ingen tvivl om, at Hr. Falch er hudløst ærlig og virkelig har oplevet alt det, som han fortæller om. Og, at han netop er så åben omkring hans ungdom gør bare, at bogen er intet mindre end fantastisk. Flere gange får man følelsen af at man selv har været til stede alt i mens at Michael har gået gennem alt det han har oplevet. Og fortællingen er virkelig poetisk i sproget, se bare lige her: 

"Jeg svævede oppe omkring de gamle lysekroner i loftet med det saligste smil på, og omkring mig så jeg kun varme mennesker, venlig ansigter halvt dækket af langt hår og spraglede gevandter. Jeg kunne skue ud over sneklædte bjergtoppe, og jeg opdagede, at jeg fløj side om side med ørne med kæmpestore vingefang. Jeg følte mig ikke udenfor, følte mig helt rolig, mærkede ingen frygt og ingen skam. Jeg var mig. og jeg var, hvor jeg skulle være. Alt var godt" 

I "Til grænsen" fortæller Michael Falch om sit ungdom i Tønder, om hans dysfunktionelle familie, om de op og nedtur hans forældrene havde. Han fortæller om venskaberne, både de gode og de dårlige, dem som holdte og dem som ikke gjorde. Han fortæller om kærligheden og erotikken, om sin store kærlighed til Linda, som han senere fik 3 piger med. 

"Til grænsen" er humoristisk, alvorlig og alt det midt i mellem. Jeg kan anbefale denne bog til alle, som er bare en smule nysgerrig på mennesket bag sanger, sangskriver og forfatter Michael Falch. 


                                                           (Copyright Sascha Jensen/livet i dukkehuset) 

Til slut får jeg sådan en lyst til, at citeret en af min yndlingssange med den kære herre:

"Jeg så det ikke komme,
jeg så det ikke ske
I nattens løb blev nej måske
Vi ligger en morgen,
utænkeligt,
i solens orange blik
Jeg svor engang for alvor:
Det sker ikke igen,
Elsk I bare, men tæl mig ikke med
Jeg prøvede for længe,
for lidt af hvert
At leve uden, det kan jeg lære

Jeg har lovet mig selv højt og helligt:
Jeg binder mig aldrig igen
Gør jeg det nu, åh, gør jeg det alligevel?
Jeg gør det, nu giver jeg mig hen
Jeg binder mig aldrig igen


Se ikke sådan på mig,
jeg beder dig, kig nu væk,
før jeg brænder fast i dit blik
Kys mig ikke, kys mig nu,
jo, kys mig overalt
Lad mig holde om dig,
hold mig, hold fast

Jeg har lovet...

Bliv du bare liggende
til solen går ned
og bliv her i al evighed
Smid dine nøgler væk,
tag aldrig mere tilbage
Glem alt, glem alt hvad jeg sagde
Jeg har lovet mig selv højt og helligt
Jeg binder mig aldrig igen
Gør jeg det nu, åh, gør jeg det alligevel?
Jeg gør det - jeg elsker igen
Jeg har lovet mig selv højt og helligt
Jeg binder mig aldrig igen
Gør jeg det nu, åh, gør jeg det alligevel?
Jeg gør det, nu giver jeg mig hen
Jeg binder mig aldrig igen."

Okay, det blev så hele sangen, men det er bare så GOD! 



2 kommentarer: