mandag den 23. januar 2017

Mischling af Affinity Konar

                                                                               (Copyright Sascha Jensen/Livet i dukkehuset)

*Reklame*
Mischling - Affinity Konar - Gads forlag - 5/5 stjerner - Udgivet d. 4.Januar 2017 - Eksemplar fra forlaget 

En fortælling om Stasha og Pearls skæbne i fangelejren Auschwitz!

De to tvillinger Stasha og Pearl ankommer til Aucshwitz i 1944, da de er 12 år gammel. De bliver adskilt fra deres familie bestående af deres forældre. Pigerne har ikke været længe i lejren før de opdager at de ikke er helt som de andre fanger. De to piger er nemlig endt i "Mengles Zoo", som er den noget så berygtede og grusomme barak for tvillinger og krøblinger. Det er her Dr. Josef Mengele udfører sine eksperimenter.

De to piger søger tilflugt i den forbindelse de har med hinanden via deres sind. De bruger deres forbindelse til at have hemmeligheder via leg og gåder. De to piger kan denne vej igennem glemme lejrens rædseler og overleve på den måde.

Stasha bliver dog lovet en genforening med sine forældre hvis bare hun gør som Dr. Josef siger, Pearl er noget mere skeptisk og prøver, at overbevise Stasha om , at det ikke kommer til, at ske. Men til trods for det finder Stasha sig i doktorens mishandling.

Under en fodboldkamp forsvinder Pearl og Stasha isolere sig nu i en tønde, mens hun venter på nyt omkring søsteren. Men tiden går og der sker intet.........! Hvordan forholder det sig nu, er Pearl i live og kommer pigerne nogen siden væk der fra, og bliver det som levede eller døde?

"Mischling" er det bedste bog jeg længe har læst, som foregår under 2. Verdenskrig. Den er velskrevet og vanvittig godt fortalt. Det er en grusom historie, som fik mig til, at tude flere gange, og jeg måtte ligge bogen fra mig op til flere gange. Til trods for det, fik jeg alligevel den læst i løbet af en dag, da jeg først kom i gang. For selv om jeg måtte ligge den fra mig, vidste jeg også, at der ikke måtte gå for lang tid før jeg tog fat på den igen. I og med, at historien er så brask, nytter det ikke noget, at jeg fik for lang tid til, at tænke over den før jeg læste videre. Til gengæld har jeg så brugt de sidste 24 timer på, at bearbejde det læste, så jeg kunne skrive en anmeldelse af den.



2 kommentarer:

  1. Det er en grum og hjerteskærende beretning om, hvad der skete under Holocaust - en gribende og fantastisk bog.

    SvarSlet