fredag den 3. januar 2020

Jægerinden af Kate Quinn

(Copyright Sascha Jensen/Livet i dukkehuset)

*Reklame*
Eksemplar fra HarperCollins
Udgivet 2019
Roman
★★★★ - Skøn

Nina, der er af russisk afstamning har altid drømt om at flyve. Da Sovjetunionen bliver besat bliver hun en del af de legendariske Night Witches - der er et kvindeligt natbomberegiment, som skaber kaos for den tyske fjende.  

Nina bliver dog taget til fange bag fjendens rækker og bliver bytte for den farlige og berygtede nazist Jægerinden. Og Nina må nu kæmpe med alt hvad hun har kært hvis hun gerne vil holde sig i live. 

Den britiske krigskorrespondent Ian er nazijæger og han har især et mål han gerne vil nå, nemlig at indfange Jægerinden. Men i jagten på dette spøgelse har han brug for den eneste som nogensiden har mødt hende og for den sags skyld undsluppet med livet i behold, nemlig Nina. 

"Jægerinden" er en fortællingen om krigen, om krigens konsekvenser, om retfærdighed, om sandhed og om den pris vi er villig til at betale for, at opnå vores drømme og behov. 

Jeg er vild med historiske romaner og romaner om 2. Verdenskrig, og med "Jægerinden" er det ingen undtagelse, dog synes jeg den var lidt for langtrukken. Men jeg synes rigtigt godt om historien og jeg kan godt lide, at Kate Quinn deler fortællingen op i personer, så vi på skift møder de forskellige hovedpersoner i bogen.

Kate Quinn har skrevet en intens og tankevækkende roman, en roman, der velskrevet og gennemført. Romanen er spændende og gribende, og selvom jeg synes det kunne være lige langtrukken nok, så var det også svært at slippe den igen. 

Jeg anbefaler bogen til jer der ligesom mig er til historiske romaner. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar