søndag den 15. december 2019

Gæsteblogger #23: Maria Guldager............Jeg læser fordi...

(Copyright Maria Guldager)

Årets sidste gæsteblogger I skal møde er Maria. Maria er et af de mennesker jeg har kendt længst tid. Vi mødte hinanden til badminton i Kværndrup hallen - jo jo den er god nok - da vi var 11-12 år gamle. 

Først og fremmest: Tusind tak til Sascha og hendes lille dukkehus for at spørge om jeg ville gæsteblogge her under overskriften ’Jeg læser fordi…’ Det er i grunden et virkelig godt spørgsmål, som alle læsere før eller siden burde gøre sig nogle tanker om. Og jeg har så gjort det nu – hvor jeg direkte blev bedt om det.

Jeg hedder Maria Guldager Rasmussen og er uddannet cand. mag. i litteraturvidenskab. Jeg er ansat som litteraturformidler på Middelfart Bibliotek, og her har jeg slået mine folder de sidste 11 år. 

Derfor kunne ét af mine svar være, at jeg læser, fordi det er mit arbejde. Det er måske det mest kedelige svar, men ikke desto mindre den årsag, der i det daglige fylder mest. Jeg ville naturligvis læse alligevel, det er klart, men en stor del af de bøger, jeg læser, bruger jeg på en eller anden led i mit arbejde. Det kan være i.f.m. en læsekreds, en anmeldelse, en lektørudtalelse, et oplæg, et foredrag, et interview, oplæsning eller andet formidlende arbejde.

Et andet svar kunne være, at jeg tror på, man bliver en lille smule klogere for hver gang, man har læst en bog. Også selvom det var en dum og dårlig én. Der er altid et eller andet erfaringsmæssigt at hente i en bog. Nogle gange er det indholdet, der beriger, andre gange kan det være sproget, der efterlader noget i én. Prøv at lægge mærke til det – der er altid et eller andet. Men det behøver ikke at være noget positivt. De dårlige læseoplevelser må vi bare ta´ med. De er prisen for alle de gode – og de giver os evnen til at skelne mellem skidt og kanel.

Et tredje svar er vist nok videnskabeligt begrundet, uden at jeg dog er i stand til at gøre rede for det. Jeg har læst(!), at læsning øger empatien. Lidt omskrevet vil det altså sige, at man dybest set bliver et bedre menneske af at læse. Det var der mange, der kunne have godt af at tage til efterretning. Hvis det altså passer.

Og endelig stødte jeg for nylig på en fjerde god grund til at læse. Min datter har en evighedskalender med små citater for hver dag, og da jeg forleden kom fordi hendes værelse (med en støvsuger), så jeg følgende citat stå på kalenderen:


Tænk før du taler. Læs før du tænker.

Jep – det er jo også lige dét, jeg gør!  

Mit femte og sidste svar (jeg kunne blive ved, men det vil jeg undlade) må blive, at der ganske enkelt ikke er nogen god grund til IKKE at læse. Hvorfor i alverden skulle man undlade at dygtiggøre sig, blive klogere, blive mere empatisk og blive godt underholdt, når nu muligheden er indenfor rækkevidde?

Tusind tak til Maria for, at have lyst til, at lege med.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar