torsdag den 15. august 2019

Gæsteblogger #19: Mathias Hou: Jeg læser fordi....


                                                                          (Copyright Mathias Hou) 

Vi er nu nået til Augusts måneds gæsteblogger og denne gang skal I møde Mathias, der står bag bloggen Titlen og er en af de få mandlige bogblogger der er i Danmark.


Først og fremmest vil jeg sige mange tusind tak for, at jeg har fået lov til at skrive et lille gæsteindlæg om, hvorfor jeg læser. Normalvis blogger jeg på min egen blog Titlen.dk, hvor jeg anmelder kriminalromaner, spændingsromaner og thrillers. Jeg er relativt ny i branchen, så jeg siger mange tak for at give mig muligheden for at skrive lidt om mig selv her hos Livet i dukkehuset.

Da jeg fik spørgsmålet om, hvorfor jeg læser, sad jeg i min sofa et øjeblik og tænkte tilbage. En tur ned ad Memory Lane. Det er egentlig et ret svært spørgsmål, fordi der er så mange årsager til, at jeg hver eneste dag vælger at åbne en skønlitterær bog. Jeg vil forsøge at nævne nogle af dem i dette blogindlæg, så folk kan få et indblik i min selyst, som jeg har haft, siden jeg var helt lille.

Min læselyst og læseglæde har været eksisterende lige så længe, jeg kan huske. Jeg husker mit barndomshjem fyldt med bøger af den ene og anden slags. I min barndom var bøger en konstant bestanddel af mit eget og min søsters børneværelse. Qua min far er uddannet Cand. mag., og min mor har arbejdet som børnehaveklasselærer, så kom bøgerne på en eller anden facon ind med modermælken.

Hvis jeg skal starte helt fra begyndelsen, så var Halfdan Rasmussen med hans ‘Halfdans ABC’ placeret solidt på min lille børnereol. Jeg var svært glad for hans rim og remser, som stadig ligger dybt begravet i baghovedet. Nogle år efter blev Benny Andersen og hans bog om "Snøvsen" genlæst utallig mange gange.

Senere, men allerede fra de spæde teenageår, var J. K. Rowling den helt store helt. Hun skrev Harry Potter-bøgerne på en sådan måde, at jeg stadig, som 26-årig, venter på uglen med mit brev til Hogwarts.

Det har ganske givet været min far, der har præget mit genrevalg inden for bøgernes verden i de senere år. Og netop min far har altid haft bøger lige ved hånden - om det var på ferier, på natbordet eller på kontoret. Derfor har bøger altid været i mit liv, som jeg også tidligere skrev, og jeg har efter mine teenageår, hvor tiden blev brugt lidt for ofte på at drikke kolde Odense pilsnere, fundet tilbage til glæden ved litteraturen.

Denne glæde forsøger jeg at føre videre til andre, og mit mål med min blog er at formidle litteratur til andre, der måske ikke lige ved, hvad deres næste bog i rækken skal være.

Jeg har en hel krukke fyldt med bogtitler, som jeg ufatteligt gerne vil læse, men formentlig aldrig rigtig får tid til, fordi der hele tiden bliver udgivet fantastiske bøger fra diverse krimiforfattere.

For at gøre en efterhånden meget lang historie en smule kortere, så kan jeg simpelthen bare ikke lade være med at læse længere. Bøgerne er min egen måde at tage en afslappende pause fra virkeligheden på. Jeg er på en måde blevet afhængig af at læse. Bøger er min opium så at sige. Det er afstresning og afslapning. Selvom jeg læser en ekstrem mængde af sider i forbindelse med mit studie, så slapper jeg af med skønlitteraturen.

Jeg slapper naturligvis også af, når jeg tager i fitnesscentret eller er ude og spille badminton, men læsningen er min nummer 1.

Tusind tak til Sascha for at give mig ‘taletid’ her på Livet i dukkehuset. Tak fordi I læste med, og hvis I har lyst til at læse mere om mig, kan I besøge Titlen.dk, som er min bogblog.



                                                                  (Copyright Mathias Hou) 

Tusind tak til Mathias for, at lege med. :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar