mandag den 17. juni 2019

Gæsteblogger #17: Mette Eline Pedersen: Jeg læser fordi...

                                                                   (Copyright Mette Eline Pedersen)

Med et par dages forsinkelse skal I nu møde Juni måneds gæsteblogger, Mette Eline, som blogger over på En bognørds skriblerier. Mette Eline er 29 og bosat i Odder. Hun er en rigtig bognørd og et snakkehoved uden lige også er hun sjov og skøn, at være i selskab med. 

(Copyright Mette Eline Pedersen) Jeg læser fordi….

….. det kedelige og korte svar er nok at jeg ikke kan lade være!

Jeg kan ikke huske et tidspunkt i mit liv, hvor der ikke var bøger indblandet. Min mor har altid læst meget højt for mig. Jeg har kunnet mange af mine pixiebøger både forlæns og baglæns, fordi vi har læst dem så mange gange. Da jeg lærte at læse og jeg samtidig gerne ville have læst nogle bøger med flere sider og mere tekst højt, byttede min mor og jeg roller. Min mor er ordblind så for at undgå, at jeg rettede på hende, hvis hun læste noget forkert og fordi hun samtidig syntes det var en god ide, at jeg øvede mig i at læse, så det blev hurtigt en tradition, at jeg læste højt for hende i stedet for omvendt.
Igennem min barndom var jeg medlem af op til flere bogklubber. Der var ikke noget bedre end at komme hjem til en pakke med månedens bog og med det samme begynde at læse den. Jeg har brugt mange sommerdage på sofaen med en god bog istedet for at være ude i det gode vejr. Jeg har aldrig været god til at læse udenfor og slet ikke når solen skinner - det er nok derfor jeg er så bleg hver sommer.

Også igennem min tid i gymnasiet og på universitetet har jeg også prøvet på at læse så mange bøger som muligt udover pensum. Der har selvfølgelig altid været perioder, hvor man læser så mange faglige ting, at jeg slet ikke kunne overskue at skulle læse andet også. Det har dog aldrig stoppet mig fra at købe flere bøger. Jeg har altid haft en tendens til at have købt 2 nye bøger inden jeg har nået at læse 1 så min bogsamling er gradvist blevet større og større. Jeg husker tydeligt, da jeg skulle flytte fra Odense tilbage til Odder. Jeg købte 20 flyttekasser, som jeg regnede med var nok til alt, hvad jeg ejede. Da jeg havde pakket køkkenting og alle mine bøger ned havde jeg 2 kasser tilbage og jeg manglede stadig det sidste. 13 af de pakkede kasser var bøger. Da jeg pakkede mine ting ud i den nye lejlighed sorterede jeg en hel kasse med bøger fra for at skabe plads. til bøger i fremtiden. Nu har jeg boet i lejligheden i godt halvandet år og jeg har allerede måtte udvide mine bogreoler fra 5 til 7. Jeg har også en hel kasse med bøger i mit kælderrum, som jeg gemmer til, når jeg engang får børn, for jeg er fast besluttet på at give læseglæden videre.

Nu hvor jeg er blevet ældre og er kommet på arbejdsmarkedet bruger jeg i stadig bøgerne til det samme, som da jeg var yngre. En måde at slippe væk fra den til tider kedelige hverdag og den bedste måde at slappe af på efter en lang arbejdsdag. Den perfekte afslapningsdag for mig er en dag på sofaen eller i min læsestol med en stor kande te og en god bog. Jeg vil meget hellere bruge min fredag aften på at læse en bog end at tage i byen og sådan har jeg altid haft det. Jeg har faktisk en tilståelse - jeg har engang aflyst planer med en veninde, fordi jeg hellere ville læse min bog færdig, så jeg påstod, at jeg var blevet syg.
Så selvom det er et kedelig svar, så læser jeg altså bare fordi jeg ikke kan lade være. Det meste af min fritid bliver brugt på at læse bøger eller lave andre ting, der handler om bøger. Bøger kan få en til at grine eller græde, hive vreden frem i en og føles som det varme knus, man har brug for. Bøger kan rigtig mange ting og jeg kan ikke forestille mig, at jeg nogensinde kommer til at stoppe med at læse bøger.
Som den norske forfatter Johan Harstad sagde, da jeg oplevede ham til et arrangement i sidste uge: “Litteraturen kan være et sted, som man måske ikke flygter til, men et sted hvor man kan være.”
Tusind tak til Mette Eline for, at lege med :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar