onsdag den 27. juni 2018

Jeg er f*cking hot! af Renée Toft Simonsen

                                                        (Copyright Sascha Jensen/livet i dukkehuset) 

Eksemplar fra Politikens Forlag - Udgivet 2018 - ★★★★★/6 

Jeg er ikke nærheden af at være i overgangsalderen, vil jeg mene, men det er ikke nemt at gætte på, jeg bliver faktisk 44 til August, så det kan være der ikke er så længe til eller det kan være der er længe til. Uanset hvad er fakta, at den kommer. Og det er her Renée T. Simonsens nye bog kommer ind i billedet, for den handler nemlig om overgangsalderen og livet omkring de 50 år. Og hvorfor har jeg så læst den hvis der er eventuelt er længe til?. Fordi det er rart at være på forkant med hvordan det bliver eller kan blive, for lige så forskellige vi er som mennesker, lige så forskellig vil vi reagere på overgangsalderen. 

                                                     (Copyright Sascha Jensen/livet i dukkehuset) 

"Renée Toft Simonsen skriver i sin nye bog råt for usødet om de følelsesmæssige rutsjeture, der præger de år, hvor hormonproduktionen falder igen, og nætterne bliver varme og urolige og opleves lige så intense og følelsesmæssigt overvældende som dem, der vendte op og ned på livet, da man blev teenager."

Bogen er simpelthen så sjov, vidunderlig, skæv, skør og alvorlig. Det er bog hvor Renée er hel åben omkring hvordan hun oplevede det da hun fik de første tegn på at overgangsalderen var lige rundt om hjørnet. Og det helvede det er ikke, at kunne sove om natten, svedetur og hvordan hormonerne overhovedet ikke var til at styr. Men hun skriver også om hvordan hun kom igennem det, og hvordan hun lærte at leve med den. 

Renée skriver på en skønherlig måde, så du både flækker af grin, føler med hende (og alle andre kvinder i samme situation), og du bliver sgu også en smule vred nogen gange. Ikke på Renée, eller på hvordan bogen er skrevet, men fordi du ved, at du selv en dag højst sandsynlig sidder i samme position med åben vinduer med en kop kaffe om natten med en tyk trøje inden for rækkevidde, for lige pludselig er hedeturen over og du småfryser igen. 

                                                       (Copyright Sascha Jensen/livet i dukkehuset) 

”Som 50-årige er vi på vej over midten, verden forandrer sig med stor hast omkring os. Døden kommer tættere på, kroppens forfald begynder at sætte sine spor, og skavank-alderen sætter ind. Børn der flytter hjemmefra, skilsmisser og forældre, der dør, er alt sammen skelsættende begivenheder i det levede liv, og det er nøjagtig de følelsesmæssige rutsjeture, der er knyttet til de begivenheder, jeg har været interesseret i at skrive en bog om.” 

Bogen er beskrevet med en masse historier fra forfatterens egen liv, alvorlige som sjove og gør bogen smuk på en hel særlig måde. Udover Renées mange anekdoter fra livet er den også illustreret med nogen vilde fantastisk tegninger af kunstneren Michael Baastrup Chang, og det er simpelthen med til at fuldfører bogen på en hel unik måde. 

Jeg anbefaler bogen til alle jer kvinder, der sidder derude og er nysgerrig på livet omkring de 50 og overgangsalderen og gerne vil forberede sig lidt. 

2 kommentarer:

  1. Dejligt at læse din anmeldelse af bogen <3
    Jeg er 44 år, og jeg har været i overgangsalderen i flere år efterhånden. Hedeture er et helvede, men jeg fandt heldigvis ud af, at magnesiumtabletter tager mine hedeture - det var SÅ skønt at slippe for det roderi om natten :-D
    Håber, du slipper nemt igennem overgangsalderen, når det engang bliver din tur <3
    Kram <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej hvor godt at du fandt noget der hjalp dig :)

      Slet