lørdag den 10. januar 2015

Americanah af Chimamanda Ngozi Adichie

                                                           (Copyright Sascha Jensen/Livet i dukkehuset)

Americanah - Chimamanda Ngozi Adichie - Gyldendal - 5/5 stjerner

WOW - jeg er målløs og vildt begejstret! Forfatteren er ikke mindre end eminent til, at skrive og fortælle så levende som hun formår at gøre, at du taber vejret rigtigt mange gange undervejs. Jeg måtte bare læse mere og mere hele tiden for jeg var nød til finde ud hvad der kom næst i historien.

Americanah er en bog om at være sort i USA men først og fremmeste er det en kærlighedshistorie hvor du til allersidste side sidder og håber, at de to hovedpersoner får hinanden. Og tro mig når jeg siger du ved det ikke før.

I bogen møder vi ungdomskæresterne Ifemelu og Obinze, der bliver adskilt fra hinanden da Ifemelu får et stipendium til USA og efterlader Obinze i Nigeria. De forbliver kærester men for Ifemelu sker der nogen ting i USA, som gør at hun afskærer al kontakt til Obinze. Først mange år senere da hun beslutter at vende hjem igen tager hun kontakt til ham. Obinze er dog i mellemtiden blevet en ret så velhavende ejendomshandler, han er blevet gift og har fået et barn. 
Spørgsmålet er hvad der sker med de to efter at Ifemelu er vendt hjem - kan de finde sammen igen eller har de begge forandret sig for meget?



2 kommentarer: