mandag den 23. juni 2014

"Mågelatter" Af Kristin Marja Baldursdottir

Mågelatter
Kirstin Marja Baldursdottir
Gyldendal
383 sider

                                                                  (Copyright Sascha Jensen/Livet i dukkehuset)

Romanen forgår på Island i 1950'erne. I en lille flække bor Agga på 12 år sammen med sin mormor, morfar og sine mostre, plus morfars søster nede i klæderen. En dag bliver hendes tilværelse vendt op og ned, da hendes tante vender hjem fra Amerika. Alle er meget betaget og begejstret for kvinden, men ikke Agga, hun har en mavefornemmelse om, at der er noget helt gal med kvinden. Hun er måske ligefrem en heks. Da tantens venindes mand brænder inde i det hus de bor i, ved Agga bare, at det er hendes tante, der står bag. Men ingen vil lytte til et lille pigebarn - men det burde de nok gøre!

Kirstin M. Baldursdottir har valgt, at det er Agga, som fortæller historien, og det virker bare rigtigt godt. Agga er nemlig både nysgerrig, stædig og meget vedholdende i hendes meninger og observationer om tantens færd.

En bog, som jeg er kommet til at holde af og som jeg har læst med glæde. Jeg er bare vild med denne forfatter og glæder mig til¨, at læse mere fra hende. Har dog allerede læst tre andre bøger af hende, nemlig de to Karitasbøger - dem var jeg meget betaget af og er det stadig. Jeg har også læst Karlsvognen, der var jeg desværre noget skuffet, men ikke mere end, at jeg fik en okay læseoplevelse med den.

2 kommentarer:

  1. Hvor er jeg glad for, jeg fandt din blog. Her er rigtig hyggeligt :)

    Og det lyder i øvrigt som en enormt spændende bog. Den vil jeg kigge nærmere på :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Rikke, det betyder meget, når andre synes om ens blog.

      Jeg kan anbefale bogen og i det hele taget forfatteren :)

      Slet