tirsdag den 19. marts 2013

Sne, strik og mad

Her er hvad beboerne i det lille dukkehus vågnede op til i morges....en snestorm, der aldrig kom :)
Huset ene beboer vidste ikke rigtig om han ville gå ud i det, så han endte med at ligge sig til at sove i vasketøjskurven.




Husets anden beboer, lavede lige lidt morgenmad og te, inden hun blev nød til at bevæge sig ud. Turen gik til Sorø Bibliotek, det var noget koldt, så bagefter var det hjem under tæppet med stikketøjet. Den allersidste lap til tæppet blevet lavet færdig :) Så skal der bare hæftes ender og syes sammen!

 




I det lille dukkehus elsker ejeren (moi) at lave mad efter  nye opskrifter, så i dag stod den på lasagne efter flg. opskrift: (nederste på siden)





Lasagne med hakket kød.

Til 4 personer:

150 g gulerødder
1 løg
1 fed hvidløg (jeg brugte 3)
2 spsk. olivenolie
3 spsk. tomatpure
500 g hakket oksekød
2 dl tomat-grøntsagssaft
salt
peber
rosenpaprika
40 g smør eller margarine
40 g mel
3/4 l mælk
1 spsk. grøntsagsboullionpulver
1 tsk. tørrede italienske krydderurter (jeg brugte oregano og basilikum)
Lasagneplader
1 mellemstor tomat
4 spsk. revet parmesan
Basilikum til pynt
Fedtstof til fadet

Skræl gulrødderne, skyl dem og skør dem i små tern. Pil og hak løg og hvidløg. Varm olien op, Svits gulerødder, løg og hvidløg heri. Tilsæt tomatpure og brænd den af. Tilsæt kødet og brun til det er smuldret. Spæd med tomat-grøntsagssaft og lad det simre i 5 min. Krydr med salt, peber og paprika.

Varm fedtstoffet til bechamelsaucen op i en gryde. Lad melet bage lidt heri. Rør mælk og grøntsagsboullion i. Bring det i kog og lad det simre i ca., 5 min, Smag saucen til med salt, peber og krydderurter.

Læg lasagne sammen, slut med bechamelsauce. Skyl tomaten, gør den i stand og fjern kernerne. Skær i mindre stykker og drys dem over bechamelsaucen. Drys parmesan over. Bag lasagnen gyldenbrun i en forvarmet ovn (el-ovn 200 g /varmluft 175 g) i ca. 40 min. Pynt med basilikum.

Det var livet i dukkehuset en kold marts dag!




2 kommentarer:

  1. hi hi så ser man lige min arbejdsplads :)
    Dejlige katte billeder :)

    SvarSlet
  2. Ja, jeg kommer jævnligt den vej forbi. Det er landets hyggeligste bibliotek :)

    Tak, han fylder meget i det lille dukkehus!

    SvarSlet