torsdag den 21. marts 2013

Bagning

I det lille dukkehus elsker vi nybagt brød og at bage i det hele taget. Så i dag er der bagt "mors morgenbrød" efter flg. opskrift:

½ pk. gær
2½ dl vand
1spsk. sukker
25 g margarine (smeltet)
Ca.. 1 tsk. salt
1 æg
1 bg hytteost
2½ dl grahamsmel
Resten hvedemel (her må man prøve sig frem, dejen skal være lind)

Det hele blandes sammen og hæver første gang ½-2 timer, herefter formes de til boller eller ligges i forme og hæver igen ½ time. Pensles med kaffe eller æg.
Boller bages ved 225g i 12-15 min og brød ved 225g i 25 min.


Klar til at bage

Klar til første hævning. Læg mærke til dejfadet, det har jeg fået af min mormor, hun fik det da hun var en meget ung pige, så det er over 60 år.

 Klar til anden hævning


Det færdige resultat :) Har bagt dobbelt portion.

Til sidst dagens viseord:

2 kommentarer:

  1. Det lyder som en dejlig opskrift! Den må prøves - her bager vi også meget, og lige nu er der rugbrød i ovnen ...

    SvarSlet
  2. Det smager så godt :)
    Jeg har endnu ikke kaste mig ud i rugbrød, men tænker det er næste jeg prøve.

    SvarSlet